Image Map

4 sep. 2011

Water marble


I en av mina favorit nagelbloggar, Cactus´Nail Polish, såg jag för första gången en sk water marble. DET måste jag testa tänkte jag och hade egentligen tänkt vänta in min första utlandsbeställning att göra det med. Men av olika anledningar så får den där utlandsbeställning med exotiska lack låta vänta lite på sig och jag kunde inte bärga mig utan var tvungen att stilla min nyfikenhet. Kan jag också lyckas med något sådant?

Lite snabbt så är water marble ett annorlunda sätt att lacka naglarna, påminner mig lite om batiktryck när man gick i småskolan.
Man har vatten i en skål, droppar en droppe av det lacket man vill ha i mitten. Fortsätter så med så många olika färger/ringar man önskar. Därefter har man ett spetsigt verktyg, jag använde mig av en tandpetare kanske inte det mest optimala, och skapar mönster genom att dra verktyget genom lacken. När man har fått det mönster man önskar (gäller att jobba fort för det stelnar fort) doppar man helt enkelt ner den nagel man vill ha motivet på. Håll nageln under vattenytan medans man tar bort resterande stelnande lack med verktyget genom att dra det mot kanterna på skålen. När vattnet är klart, ta upp fingret. Volia!
Som sagt, lite snabbt vad water marble är.

Mitt första försök gick fullkommligt åt skogen då lacken hann stelna innan jag ens hann försöka göra mönster. Efter lite tips från just Cactus´ så var det ikväll dags att testa igen. Det gick MYCKET bättre än första gången om än inte perfekt.
Misstänker att det tar lite tid och övning innan man får in den rätta knycken på att skapa olika typer av mönster. 

  

  

  

Förebannat kul är det iallafall, den saken är klar! Kladdigt, blött, kletigt och lite bökigt? Ja det också men det är det med lätthet värt. Kan knappt vänta tills jag får möjlighet att göra den där efterlängtade utlandsbeställningen med andra riktigt häftiga lack att öva med. 

Här är lacken som är använda för att göra denna marble med:

   Depend 203, Depend  202, Depend 203, okänt märke från Japan,
Depend  246 .


Jag tyckte detta var ett väldigt kul sätt att skapa nya manikyrer. Vad tyckte ni? Häftigt eller för mycket flashbacks till batikens forna glansdagar?

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)