Image Map

25 jan. 2011

Felrekrytering


ringde vårt försäkringsbolag idag i tron om att jag kunde få säga upp våra försäkringar där eftersom vi ska byta bolag. Men så enkelt skulle det tydligen inte vara...
Killen som svarade var helt klart felrekryterad och hade inte ett uns av känsla för att jobba med människor.
Förklarar vad jag vill, säga upp mina försäkringar, och undrar om han kan hjälpa mig, han svarar då att:
-Det hjälper banken dig med (är via banken vi ska teckna de nya försäkringarna), du skriver på en fullmakt så fixar de avsluten åt dig.
-Jaha, men nu ringer jag ju in i egen hög person och det måste ju vara en bättre och smidigare lösning än att fixa med fullmakter?
Hans svar på det hela är:
-Jag förstår inte riktigt vad problemet är?
-Nej, inte jag heller svarar jag då. Jag vill säga upp våra försäkringar, kan du hjälpa mig med det eller inte?
-Ja men då är du alldeles för tidigt ute, det kan du tidigast göra 30 dagar innan förfallodatum. 
-Okej, så det är alltså 30 dagars uppsägningstid på försäkringarna?
-Nej, du kan tidigast säga upp dem 30 dagar innan. 
-Ehh...ja, alltså är det 30 dagars uppsägningstid på dem...
-Så kan man ju oxå se på det. 

Ställer då en följdfråga, om det går att avsluta två försäkringar som har olika fördfallodatum samtidigt då de hänger ihop. (hem och villaförsäkring) Fick det beskedet sist jag var i kontakt med deras kundservice.

-Nej du har olika förfallodatum.
-Jo det vet jag, undrar då jag fick det beskedet förra gången. Killen jag pratade då sa att ni kan vara behjälpliga i de situationerna där man ska byta bolag och hjälpa kunden genom att avsluta de samtidigt men det fungerar inte eller?
-Alltså du har olika förfallodatum....(lång konstpaus, ungefär som att "fattar du riktigt dåligt eller?")
- Ja jag är fortfarande medveten om detta, undrar bara om informationen jag fått stämmer eller inte?
-Nej det har jag aldrig hört talas om att vi kan göra men jag är ju ganska ny på jobbet, men jag tror inte vi kan göra så.
-Okej? (väntar lite för att se vart detta ska leda)
-Så när du ringer in nästa gång för att säga upp dem så kanske du får prata med någon annan som kanske vet mer än mig och eventuellt kan göra så. 
-Okej (kände att jag ger upp, kommer inte få ur denna killen någon som helst vettig information) men du då gör jag så, jag ringer in i mars för att säga upp försäkringen och hoppas då på att jag får prata med någon annan. Tackar dig så HEMSKT mycket för hjälpen.
-Var så god, det var så lite så. Klick.... 

Vad mycket klokare jag känner mig efter detta samtal och vilket förtroende jag fick helt plötsligt. Kan inte bli att känna att denna killen var väldigt missplacerad på sitt jobb. Missförstå mig inte, jag jobbar ju själv i kundservice och är ruskigt medveten om att man inte kan kunna ALLT eller vara på strålande toppenhumör jämnt men inte f*n hade jag bett kunden ringa in igen vid ett senare tillfälle för att uttryckligen hoppas på att få prata med någon annan. Jag hade försökt ta reda på den informationen kunden efterfrågar, kan jag inte ge svar med en gång hade jag bett att få återkomma dagen efter då jag haft en chans att ta reda på vad det nu var kunden ville.  
Den "hjälpen" jag fick idag andades ingen som helst serviceminded överhuvudtaget.
När jag ringer in nästa gång vet jag vilket namn jag inte vill höra i svarsfrasen, gör jag det kommer jag att följa killens råd: lägga på luren och ringa upp igen!

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)