Image Map

31 dec. 2012

Första testet av UV-lampan.

Det var många av er som visade stort intresse för det UV-gelé setet jag visade upp häromdagen. Verkade vara en hel del som var nyfikna på hur det fungerade och hur lätt det var att hantera. 
Någon önskade dessutom att jag skulle göra ett inlägg om det så snart jag hade testat det. Och nu har jag testat det, i dubbel upplaga. 

Syrran och hennes kompis ville ha snygga naglar inför nyår och kom upp i lördagskväll för att få dem fixade. Fram med hela artilleriet och sätta igång helt enkelt. Nu hann jag inte med att fota under varje steg då det sammanlagt tog ca sex timmar att fixa 20 naglar. Och det skulle givetvis tagit ännu längre tid om jag skulle tagit kort i tid och otid. Om det är någon som är intresserad av en mer utförlig guide kan det nog ordnas så snart jag hittar någon som är sugen på långa naglar. Men några strökort blev det. 


Syrran var först upp. Hon hade lyckats spara ut hyffsat långa naglar så vi bestämde att en förstärkning räckte för denna gången. Själva gelésetet består av buildergel i tre färger, ofärgat, rosa och vit. En UV-primer som läggs på sist som en typ av försegling, ger även högglans och en cleanser som används mellan lagrena för att ta bort slagrester.  


Första lagret gel på, dags för UV-lampan och härdning i 4 minuter. Att få plats med åtta fingrar samtidigt var på gränsen men det fungerade i detta fallet och sparade in lite tid. 


Resultatet för absolut första gången tyckte jag blev bra. Naglarna ser glansiga och välmående ut. Inte blev de allt för tjocka och klumpiga heller, det var inte helt lätt att lägga vitt på den fria kanten när den fria kanten var så pass liten. 

Dags för kompisens naglar, hon ville ha långa naglar men hennes egna var i ganska taskigt skick så de gick fildöden till mötes. Filade ner dem tills de var hyffsat friska och satte vita tippar på istället. Glömde ta en förebild här, dumt. 


Eftersom vi valde vita tippar här så byggde jag två omgångar med genomskinligt gelé ovanpå, alltså ingen vit gel. 


Tippen sitter lite, lite långt ner men annars blev de jämna och fina. Det var lätt att bygga med gelén över tipparna, slipade ingenting på tipparna och skarven syntes ingenting.  

Överlag är jag väldigt positiv till setet. Det var väldigt lätt att jobba med, lite tjock gelé tyckte jag men jag har ju inget annat att jämföra med. Det finns mallar med för att kunna göra förlängningar utan att ta hjälp av tippar, misstänker att det är lite knepigare. Men det ska bli kul att testa.
Hur väl de håller nu  återstår ju att se, ska hålla er underrättade med hjälp av syster. 

Och som sagt, är det någon som är intresserad av en mer detaljerad steg-för-steg guide så kan det ordnas lite längre fram. Säg gärna till om intresset finns. 

Och hur blev nyårsmanikyren då? Syster fick svarta med röd glittergradient och silverstenar medans kompisen fick en silvrig gradient i glitter. Hon ville ha glitter och bling-bling. 



Håller tummarna för att de håller hela nyårsnatten ut, att tjejerna tar det lugnt och att alla ni andra får en riktigt bra nyårskväll!

/Lela 

11 kommentarer:

  1. 6 timmar! Kära nån, vilket tålamod du har! Materialet luktar ingenting hoppas jag, så du inte suttit och förgiftat dig på ångor en hel dag nu? :/
    Jag är nyfiken på penslarna som kom i kittet, vad det är för form och storlek på dem. Har kikat på penslar på nätet men det finns ju en miljon olika så jag blir bara snurrig. Jag har ju fått för mig att jag ska köpa lösa komponenter av allt istället för färdigt paket, av nån anledning ^^
    Ha en jättebra nyårskväll du också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, der har vi väl redan komstaterat att jag har gott om tålamod;) är välnackdelen med att bygga hemma, det tar tid innan man lär sig och får upp tempot.

      Nej det luktade inte farligt mycket, lite visst men inte så det framkallade huvudvärk eller snurrighet.

      Kommer inte ihåg vilken storlek på pensel det var, 4 eller 6. Att bygga de längre med den penseln var inga problem men jag kände att jag gärna hade haft en lite mindre till syrrans vita kant. Där var denna lite klumpig.

      Varför inte börja med ett färdigt kit, testa och utgå ifrån det? Då känner du nog ganska snabbt vad du saknar och så tänker jag.

      Gott nytt år till dig också!

      Radera
    2. Två tips för att göra en snygg vit kant på gelenaglar:
      - Gör den vita kanten i akrylfärg med pensel och lägg sedan gele över
      - Gör den vita kanten med vit gele och använd en dottingtool för att få den på rätt ställe. Här kan du även ha lite remover på en pensel som du sedan "drar över nageln" för att få en jämn vit kan till den rosa nagelbädden.
      Min nagelterapeut använde båda metoderna på mig med mycket snyggt och lyckat resultat :)

      Radera
    3. Jag har planer på att skaffa samma material som jag fått på salongen. Och det säljs egentligen inte till privatpersoner, eller folk som inte gått deras egen utbildning, så jag får köpa det på eBay lite sådär i smyg :P Så det finns inga färdiga kit med det jag vill ha tyvärr. Jag är för kräsen ^^

      Radera
  2. Spännande att bygga naglar också. Har funderat lite på det men inte vågat testa än. Jättefina nyårsdesigner! Önskar dig och dina ett riktigt gott nytt år! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättekul att bygga naglar så är du sugen tycker jag att du ska prova. Starta med Depends starrkit för hemmabruk, ett bra set att börja med tycker jag. Håller lite lagom länge också.

      Detsamma till dig och de dina!

      Radera
  3. Håller med vilket tålamod du har. Jag måste säga att du har lyckats otroligt bra för att vara din första gång. Riktigt snyggt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge det är roliga saker kan jag ha hur mycket tålamod som helst, värre är det med tråkiga saker;)
      Tack så mycket, jag blev själv väldigt nöjd med resultatet och det ska bli riktigt kul att testa på att igen.

      Radera
  4. Jag skulle gärna vilja se en steg-för-steg guide! :)

    Gott nytt åååårrr!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag försöka lösa det så snart jag får tag på ytterliggare en frivillig:)

      Radera
    2. Gott nytt år till dig också föresten!

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)