Image Map

8 sep. 2010

Kluven moral?


Idag har jag brutit mot mina egna principer.
Detta gjordes genom att besöka Mariagården och "öppen barntimme". En av tjejerna från föräldragruppen hade varit där i måndags på babyrytmik och tyckt att det var kanon mysigt, deras lilla tös verkade oxå tycka om det.
Men idag när vi kom dit så var det inte babyrytmik utan mer som ett öppet hus, troligen mer för lite äldre barn. 
Vi satsar våra kort på att besöka på måndag igen när vi vet att det är just babyrytmik och inget annat!

Till saken hör att jag egentligen sagt att jag inte är speciellt intresserad av dessa olika träffar, föräldragrupper, babycafeér, bullträffar och allt vad det heter. Var ju från början inte speciellt intresserad av att gå på föraldrautbildning heller även om den nu visade sig innehålla underbara människor! 

Det är själva grejen med att samlas en hel hög med mammor, prata färg på bajs, hur många timmar deras guldklimpar sover, om de sover på mage eller rygg och hur snälla och underbara barn de har bara för att man råkar ha barn i samma ålder.
Inte för att man trivs tillsammans eller har något utbyte av varandra, nej det är fullkommligt oviktigt. Jag träffar jätte gärna andra småbarnsföräldrar och utbyter både tips, tankar och kunskap men jag vill kunna få göra valet av vilka jag träffar själv. Ser inte det här magiska sambandet mammor emellan bara för att barnen nu råkar vara födda ungefär samtidigt. Vill ha en personlig relation med de vuxna jag diskuterar mitt barn tillsammans med.
Dessutom så är det så att jag inte enbart vill behöva prata bebisar när man träffar folk, tycker det är ganska trevligt att prata "vuxen-prat" oxå.
Hur mycket jag än älskar mitt barn (MYCKET) så kretsar inte hela mitt liv runt honom, det finns fortfarande annat i livet även om det nu kanske inte prioriteras lika högt som innan.

Samtidigt kan det bli ganska ensamt att gå hemma hela dagarna, alla vänner är ju faktiskt inte lediga om dagarna. Detta gör ju förmodligen att det blir lätt att dra sig till alla dessa olika former av babyträffar. 
Jag vill inte på något sätt klanka ner på de som älskar sina babyträffar och bullfikor!! Tror inte att det är något för mig bara, det är allt. Visst, nu blev jag motbevisad på föräldrautbildningen och med det färskt i minnet så har jag  nu bestämt mig för att ge dessa babyträffar en ärlig chans. För hur kan jag egentligen uttala mig om något som jag faktiskt inte har provat på?

Dubbelmoral och brutna principer? Möjligt...men efter att ha gett det sin chans så kommer jag ha en bestämd uppfattning och återgår då till singelmoral ;) och hållbara principer.

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)