Image Map

19 apr. 2014

Tips & Trix: Fler fototips

Nu har vi kommit till slutet på denna Tips & Trix-serie. Jag hoppas att ni har funnit ett eller två intressanta, användbara tips. Jag vet att inlägget med blixt och vitbalans har varit uppskattat hos ett par av er och det känns oerhört bra att några har haft nytta av det. 

I dagens sista inlägget tänkte jag visa på ett par användbara tips som höjer nivån på bloggkorten avsevärt. Och allt detta utan en massa specialtillbehör. 

1. Det första tipset är att ha kontroll på var fokus ligger i bilden. Ett missplacerat fokus kan sänka vilket i övrigt bra kort som helst. Ska visa vad jag menar. På det första kortet ligger fokus till vänster om naglarna, placerat mitt i handflatan.




Skärpan hamnar utanför det jag egentligen vill visa upp och lacket kommer inte till sin fulla rätt. Genom att flytta fokuspunkten i kameran så den istället ligger precis mitt emellan långfinger och pekfinger upplevs hela bilden skarpare och framförallt så kommer lacket till sin rätt. 


2. Tips nummer två är att tänka på var fotot tas. Menar inte att det ska krävas några kulisser i form av fotostudio eller liknande utan bara att tänka sig för. Om det finns objekt i bakgrunden så är det lätt att objektet tar över bilden. Enfärgad eller i alla fall enhällig bakgrund är det bästa för att motivet ska synas ordentligt. 

  
Vad tittar ni först på, lacket eller handtaget? Min blick dras direkt mot handtaget och jag får påminna mig själv om att det faktiskt var lacket jag skulle kolla. 


Färgmässigt är det en enhetlig bakgrund men eftersom spåren mellan brädorna syns tydligt så plockar de fokus ifrån det egentliga motivet, naglarna.

3. Beskärning och placering av motivet är viktigt för att få en behaglig bild att titta på. Det jag vill att mina läsare ska se bör placeras i mitten av bilden. Här nedan visar jag en illa komponerad bild. Det är mycket döyta på bilden, motivet är inte placerat i mitten utan längst ner till höger i bild. 


4. För att få ett snyggt slutresultat är det bra att plocka bort sådant som inte bör vara med i bilden. Katt- eller hundhår från manikyren och fingeravtryck på lackflaskan är bra exempel på sådant. Har man lagt ner tid på att lacka snyggt, komponera bilden rätt är det trist om ett stort blaffigt fingeravtryck mitt på flaskan ska störa slutresultatet. 


5. Strunta i att publicera bilder som inte håller måttet. En dålig, suddig bild är inte bättre än ingen bild alls. Varför visa en bild där det inte möjligt att se lackets fulla potential?


Det här var mina sista tips som jag i dagsläget hade på lager. Inget av det jag skrivit är lag, det allra mesta är mina högst personliga åsikter och bör tolkas därefter. 

/Lela

7 kommentarer:

  1. Bra tips! Är ju sånt som man kanske inte alltid tänker på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är lätt att glömma bort de där sista detaljerna som faktiskt gör stor skillnad på det färdiga resultatet.

      Radera
  2. Superbra tips, tack så mycket!

    SvaraRadera
  3. Tack för en kul serie. Själv är jag nog skyldig till ett och annat fingeravtryck på lackflaska men ser det som ganska ofarligt i sammanhanget ;). Står inte ut med oskarpa/fel fokus bilder och håller helt med om nummer 5!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej ett fingeravtryck på flaskan är inte så allvarligt i sig. Mer att jag vill lyfta tanken på detaljerna, vi lägger ner mycket tid på att få våra manikyrer så fina och perfekta som möjligt då är det onödigt att inte ta sig den sista sekunden det tar att torka av flaskan så allt blir perfekt. Men absolut, en oskarp bild är mycket tråkigare att se på en ett fingeravtryck på en flaska;)

      Radera
  4. Lite klet på flaskan har ju hänt och ibland lite stimmiga bakgrunder då jag tar bilder utomhus väldigt ofta. Tack för bra tips.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)