Image Map

12 apr. 2014

Tips & Trix: Fototillbehör

Vi är ju allihopa ute efter skarpa och detaljrika kort. Motiven på våra kort ska helst vara så stilla och fixerade som möjligt. Att då fotografera med hand är inte den lättaste uppgift vi kan ta på oss alltså är ett stativ att föredra. 

Med stativ står kameran stadigt och du slipper bli så trött i armen. 
Stativ finns till både kompakt- och systemkameror. Så länge det finns ett gängat hål på undersidan av kameran så går det att använda stativ.
De finns i alla prisklasser och behöver alltså inte kosta skjortan att införskaffa.  

Oavsett om du har en speciell plats du fotograferar eller om du jagar solljus så är det bra med ett stativ som är justerbart både i höjdled och sidled. 


Det översta stativet är toppen för dig som dessutom fotar mycket i sociala sammanhang. De böjbara armarna gör att du kan vira stativet runt gardinstången till exempel och ta kort med hjälp av en fjärrutlösare. Blir garanterat många roliga kort.

Det undre stativet är inte lika flexibelt att flytta på och lämpar sig därför bäst om du har en fast plats att ta dina kort på. Det är justerbart i både höjdled och sidled. Det går alltså att vinkla kameran både framåt och bakåt.

Om du slår till på ett stativ så finns det en sak till du bör köpa samtidigt och det är en fjärrutlösare/fjärrkontroll. Fjärrkontrollen är tillsammans med ett stativ din bästa kompis för att slippa brusighet på korten. 
Brusighet eller suddiga bilder uppstår när antingen motivet eller kameran inte är helt stilla i fotoögonblicket. Minsta rörelse skapar brusighet, även den lilla rörelse som att trycka in knappen och ta kortet. 
För att slippa detta använder jag personligen en fjärrkontroll för att ta mina kort. På det viset kan jag ta mina kort utan att röra kameran och slipper därför oroa mig för att den ska röra sig. Så kan jag lägga all energi på att försöka hålla min fotohand så stilla som jag möjligen kan. 
Fjärrkontroller finns till de flesta större kameramärken och jag tror att de även passar till vissa kompaktkameror. 

Nästa vecka: Fler fototips

/Lela 


2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt bytt ut stativet som följde med mitt ljustält till min gorillapod, jag tycker det är ett alldeles utmärkt bordsstativ. Fast jag håller ganska ofta kameran för hand för att kunna få bättre kontroll över vilken vinkel jag fotar i. Det kräver förstås att man har riktigt bra ljus, däremot...

    SvaraRadera
  2. Jag håller hellre kameran för hand. Tycker stativet är i vägen när jag ska ta bilderna. Förresten så råkade jag visst köpa en blixt häromdagen och jag skyller allt på dig ;) Har inte fått hem den än dock.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)