Image Map

29 mars 2014

Tips & Trix: Vitbalans

Nu har turen kommit till vitbalans, kanske det området som är mest betydelsefullt för oss nagelfotografer. Tänkte börja med en kort beskrivning av olika sorters ljus

Olika typer av ljus innehåller olika sorters våglängder vilket i sin tur gör att ljuset upplevs olika. 

  • Solljus till exempel innehåller ljus från hela spektra och kan därför återge alla färger. 
  • Den gamla sortens glödlampor innehåller en större mängd rött och gult men mindre blått och avger därför ett varmt sken. 
  • Halogenlampor och LED-lampor upplevs ofta som vita i sitt sken vilket beror på att de innehåller färger från hela spektrat, precis som solen. 

Alla vet vi att holografiska lack är snyggast i solen, först då kommer alla partiklarna till liv och kan bilda magiska regnbågar. För att försöka åstadkomma detta med lampor behövs alltså en ljuskälla med så brett ljusspektra som möjligt. 
Ett varningens finger för just LED-lampor, de billigare varianterna som finns att köpa i många butiker idag innehåller en stor mängd blått ljus. Att fotografera i blått ljus ger kalla och stumma bilder. En kvalitativ (och därmed dyrare) LED-lampa däremot har ofta bra färgåtergivning och är därav ett lämpligt val för fotografering. 

Vitbalansen är det som styr vilken färgåtergivning korten får. Ställer du in vitbalansen på mycket rött, glödlampa, men tar kort under kall blå belysning, lysrör, så kommer inte färgerna till sin rätt och slutresultatet blir därefter. 

De allra flesta digitala kameror har ett antal förinställda vitbalanser, till exempel solljus, skugga, glödlampa osv. Kolla i din instruktionsbok om du inte vet hur man tar fram de olika inställningarna. 
Nedan ska jag visa de olika vitbalanserna som finns på min Nikon D90. Samtliga kort är tagna inomhus på samma ställe med samma ljusförutsättningar, det är alltså bara vitbalansen som ändrad. Jag har medvetet valt ett lack som är extremt svårfotograferat, allt för att ni ska få se så tydliga skillnader som möjligt. 


Börjar med jag har ställt in vitbalansen själv. Detta görs genom att ta kort på ett vitt papper för att mäta vad som "verkligen är vitt". Om man ska vara riktigt petnoga är det så här man ska göra inför varje ny fotosession, allt för att få så bra färgåtergivning som möjligt. 



Den automatiskt inställda vitbalansen kommer man långt på, den klarar det mesta. Dock inte detta lacket, den plockar in på tok för mycket gult i bilden och förvandlar nästan lacket till något helt annat lack. 



Oj vad detta inte ser kul ut. Då vitbalansen här är inställd på glödlampa och jag inte fotar under ljusförhållanden som påminner om glödlampan blir det galet på alla håll och kanter. Färgen på lacket är stämmer inte med verkligheten och mina fingrar ser ut att vara döda. 



Vitbalansen för lysrör ger inte heller lacket någon rättvisa. Färgerna blev flackiga och den plockar in för mycket både rött och blått i bilden. 



Att ta kort inomhus med artificiell belysning med vitbalans inställd på sol kanske kan tyckas verka lite galet men faktum var att det inte blev så dumt. Den klarade det bättre än vad autoinställningen gjorde. 
Färgen på lacket ser naturlig ut även om den inte helt överensstämmer med originalet, däremot har fingrarna fått för mycket rött. 



Nu börjar det bli tokigt igen. För mycket av både gult och rött, dessutom försvann lite av skärpan i bilden. 



Även här upplever jag att skärpan i bilden blir sämre då hela färgspektrat blir mörkare. Det är mindre rött i bilden och mer gult men långt ifrån ett godkänt resultat. 


Att ha rätt vitbalans inställd gör som synes mycket för slutresultatet. Och egentligen finns det inget rätt och fel, bara mer eller mindre behagligt att titta på. Ibland kan det vara en viss stämning man vill få med på kort och då kan vitbalansen vara ett bra verktyg att leka med. 

För våran del, vi som är ute efter färgåtergivningen så rekommenderar jag alla att testa ställa in vitbalansen manuellt om ni inte redan gör det. Det gör stor skillnad för kameran att få jobba under "rätt" förutsättningar. Detaljerna kommer fram och korten ser per automatik skarpare ut när det är korrekta färger som återspeglas. 
Det kan verka krångligt, bökigt och lite skrämmande de första gångerna men det ger sig snabbt. Och tänk på att det gör lika stor skillnad om du jagar solljus genom fönstret eller har en fast fotoplats med lampor. 


Nästa vecka: blixt

/Lela 

7 kommentarer:

  1. Åh vilket bra inlägg. Jag och maken försöker få till detta men inte riktigt lyckats. Ska gå på tipset med vitt papper. Tack för detta...;-)

    SvaraRadera
  2. Jättebra inlägg! Jag gillar sånt här! Jag har slarvat med att ställa in vitbalansen på min systemare - borde ta och gräva fram instruktionsboken och lista ut hur man gör någon dag. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har ju hållt på att ändra vitbalansen på min kamera en massa gånger men har hela tiden missat det där att jag kan ställa in det manuellt genom att ta en bild på något vitt. Istället har jag ställt in det på exempelvis sol och sedan fipplat manuellt med solinställningen för att försöka hitta rätt men det har ju aldrig blivit så bra kan jag säga.. ;)

    Enda problemet är nu att jag blev inspirerad av både det här inlägget OCH blixtinlägget och min kamera verkar ha problem när jag monterar på min externa blixt och vill mäta vitbalansen mot vitt papper - då säger den bara att det inte går.. =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manuellt inställd vitbalans är den bästa tjänsten man kan göra för sin fotografering tror jag. I alla fall när det kommer till våra behov för fotografering.

      Nej vad trist och vad skumt att det inte fungerar tillsammans. Jag kan göra det med min kamera men jag börjar fundera på om blixten fyrar av när ja mäter vitbalansen. Får nästan ta och testa det bara för att veta...

      Radera
    2. Ja, skitskumt.. Och tradigt eftersom det ju ändrar ljusförhållandena rätt bra, framför allt om en inte fotograferar mitt på dagen utan i skymning typ.. Måste testa igen tror jag..

      Radera
    3. Ah, nu passade jag ju på att läsa instruktionerna som finns på nätet och tydligen går det inte att manuellt ställa in vitbalansen med inbyggd eller extern blixt på min kamera utan då får en använda blixtvitbalansinställningen.. Får testa och se hur den blir..

      Radera
  4. Tack för den här infon! Ska defenitivt kika närmre på min kamera nu

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)