Image Map

14 dec. 2011

Under uppbyggnad


Efter dagens fadäs med tummnageln så bestämde jag mig för att detta var ett ypperligt tillfälle att för första gången testa gelenaglar. Så jag åkte till MAXI för att inhandla deras startkit.


Sen var det bara att sätta fart. Nu blev det ett långt avbrott på kvällen då William kom upp ur sängen med över 39 graders feber men nu ligger han åter nerbäddad och sover efter att alvedonen kickat in.

Till att börja med så trodde jag nog att det skulle vara svårare att fixa gelenaglar själv än vad det var. Inte alls så många och krångliga steg som jag hade förväntat mig även om det behövs en hel del träning innan det blir ett klanderfritt resultat.
Fila ner den befintliga nageln, prova ut en lagom tipp och fila lite om det behövs. Stryka på ett ganska flödigt lager med nagellim, placera och tryck under 10-15 sekunder. Sen var första steget klart.

   


Klipp och fila ner naglen till den längd och form du vill ha. Fila även ner kanten mellan tippen och din naturliga nagel så övergången inte blir så markant.
Stryk sedan på ett tunnt lager med skulpteringsgele (det var här jag misstänker det gick fel för min del) efterföljt av ett sprut med aktivatorn. Vänta tills det är helt torrt och upprepa behandlingen tills du har tre lager.

  
   

Min tipp blev väldigt bubblig redan efter första lagret. Tror jag var lite väl snål med skulpteringsgelen så penslen lämnade spår efter sig vilket var svårt att rädda med de efterföljande lagrena. Googlade runt lite och hittade tipset om att fila med en fin fil ovanpå gelen för att jämna ut ytan vilket jag gjorde. Det blev helt klart bättre men inte jämnt. Se hur mycket det kommer att märkas med baslack och vanligt lack ovanpå. 




Jag som aldrig testat något annat än förlimmade lösnaglar innan tycker ändå att första försöket är helt okej. Tippen sitter ju kvar på naglen iallafall:) Och det blev inga luftbubblor under själva tippen. Jag testar gärna igen om det är någon som är sugen på att kanske ha lite längre naglar nu inför jul och nyår;)   

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)