Image Map

27 mars 2011

insomningstips tack...


Börjes igår gav oss inte mycket att ha, det var inte riktigt som jag minndes det. Kändes lite som att gå omkring på en bättre organiserad loppmarknad... Ett fynd gjorde dock, ett påslakan till William som jag kikat på ett tag. Givetvis i limegrönt;)


Dagen var mysig även om shoppingen uteblev, lite fika, lunch och kringströvande i Tingsryds centrum vilket iof var snabbt avklarat.

Idag har det varit en planeringsdag. Planering inför framtiden vad det gäller saker att göra här hemma, typ byta altantak, göra om sovrum, byta kök m.m.
Tomas pratar så ofta om allt han vill göra här hemma, jag hänger inte med i alla svängar och känner mest att alla projekt bara hopar sig. Han fattar inte varför jag tycker det är så jobbigt så jag bad honom idag att göra en planeringslista. Han ändrade åsikt efter det när han fick se på pränt hur många projekt det rör sig om, vet inte exakt vad det slutade på men runt 40 stycken. Då är det allt från att slipa och olja om soffbord till att som innan nämt byta altantak.
Men nu har vi gemensamt gått igenom allting och fått en ganska bra överblick på vad som är 1) viktigt och måste göras, 2) vad som borde göras men kanske inte just nu, 3) vill men inte nödvändigt.  
Känns skönt att ha en gemensamt framarbetad plan som inte är allt för avskräckande eller tidskrävande. Vi vill ju kunna spendera så mycket tid som bara någonsin går och inte lägga hela sommaren på renovering och fix.
Vi har ju turen att bo i ett hyffsat nyrenoverat så det är inga kritiska saker som måste åtgärdas. 

Klockorna skulle ju ställas om inatt och det lyckades vi med, verkar även som att vi lyckades ställa om William också. Dock med lite bök vid nattningen, den nya rutinen som fungerat så bra hela veckan bröts igår och idag och han satte (bokstavligen) sig på tvären. Men efter 40 minuter så sover han nu, gott och för natten hoppas jag. 
Har en liten fråga gällande nattningen till er som kan och har åsikter och tips att dela med er av.

Vi vill att han ska kunna somna in själv i sin säng efter att  ha druckit 
sin nattvälling. Om det som nu dessa två nätterna inte fungerar att 
släcka lampan efter det, pussa godnatt, stoppa om och gå hur gör man då?

Han snurrar, ställer sig i krypställning, drar i allt han kommer åt och är 
allmänt grinig och ledsen. Hur trött som helst men kan inte komma till ro.
Jag vill inte bryta trenden genom att plocka upp honom, tålamod har jag ganska gott om;) Men vill inte heller att han ska behöva somna ledsen.

Men ska man gå in var 3:e - 4:e minut, lägga honom till rätta,
stoppa om honom igen, säga godnatt och inget annat? (förutsatt att han inte gråter på riktigt-riktigt)
Eller ska man stanna kvar inne hos honom, fortfarande utan att prata med honom, lägga ner honom varje gång han bökar runt och typ hålla 
handen på ryggen/magen på honom tills han lugnar sig och somnar?

Tips, tankar och ideér mottages gärna då jag känner mig lite vilsen.

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)