Men efter en heldag på stan i lördags vill jag visa upp alla flaskor som fått nytt hem hos mig:)
American Apparel: Neon green, neon coral, neon yellow, neon red, Peacock och metallics Smoke dazzle. |
Ciaté Jewel och Twilight |
Snowcrystal 441, 451 och 446 |
MUS Madeleine och Siw |
Tjejen fortsätter då försöka sälja in produkterna hos mig genom att tala om hur snyggt Siw var på sommaren, för det är ju ett riktigt sommarlack, och att Madeleine var bra för de mer fina tillställningarna. Hmmade något till svar, tog mina flaskor och gick bort till kassan.
Väl där möts jag av en sminkad man som om möjligt lät ännu trevligare och aningens tillgjord på rösten som tittar på produkterna jag lagt fram och frågar: har du sån där, eähh, vad heter det nu igen, eäh.... Aquafix? frågar jag honom. Ja precis svarar han, jadå det ordnar sig svarar jag. Ja för det är ju tråkigt att komma hem och inte ha alla produkterna man behöver till. Vilket förvisso är sant om det nu hade varit så att man var tvungen att ha aquafixen för att kunna lacka med deras holografiska lack.
Sen kommer det ju nu till hösten in det absolut senaste, såna där sprickande lacker man lägger ovanpå säger han. Jaha, ska ni börja med cracklelack? Ja absolut, det är ju det absolut hetaste just nu. Och så såg jag på vår senaste promotion att vi även ska få in superhäftiga lacker med magneter till som liksom skapar mönster. Visst låter det häftigt?! Oja, abslout, vad kul att ni hänger på den trenden också svarade jag då, betalade och gick.
Säger ingenting om deras service, de var hur trevliga som helst. Att de sen försöker sälja på mig produkter som jag inte vill ha är en annan sak och de kan ju omöjligt veta att jag hade sådan koll på deras sortiment.
Det som förvånade mig var just att jag trodde att de var väl pålästa om sina produkter när de enbart säljer kosmetik av sitt egna märke. Att mannen i kassan sedan var helt upprymd över en nyhet som resterande nagelvärlden redan tröttnat på, lagt under soffan och glömt bort (tänker på cracklelacken) finner jag lite skrattretande. Men det tyder ju på att deras säljare är lojala till sitt märke och verkligen tror på det dem säljer. Vilket i sig är bra.
Hur känner ni för att ställa frågor om nagelrelaterade produkter i butik? Är det något ni gör eller litar ni helt på er egna kunskap när ni shoppar?
Och framför allt, hur skulle ni reagera om det säljaren säger uppenbarligen är fel, sväljer ni det eller pratar ni emot?
/Lela
Just nagellacksbiten är de ju helt borta på, alla säljare på MUS jag träffat, men nagellacken ser de nog inte som något man behöver ha kunskap om. Tyvärr. Jag tror inställningen är lite att det bara är olika färger men lack som lack.
SvaraRaderaJag tycker det är synd att de ligger så långt efter, både crackle och magnetlack känns rätt överspelat redan.
Aldrig handlat på det viset på MUS innan så jag har ingen erfarenhet men det ligger nog något i det du säger. Att de ser nagellack bara som en uppsjö olika färger och inte som en produkt i sig. Synd:(
RaderaÅh, jävulen far i mig när jag stöter på okunniga säljare! Jag säger emot vänligt men syrligt, så de fattar att de är ute och cyklar. Jag kan inte knipa igen. Om de inte vet, så upplyser jag dem (om jag kan) och har de t o m FEL i det de säger, då snackar jag ner dem totalt.
SvaraRaderaFy, jag är nog en krävande konsument haha... Men jag vet hur viktigt det är att ha koll. Nu jobbar jag visserligen inom optik, där det 1000 ggr fler och mer avancerade saker att veta, men om jag inte vet så säger jag det - kollar upp det - och återkommer i ärendet så fort det går. Jag svamlar inte ihop nåt...
Jag ska förresten till Stockholm idag, kanske skulle testa dem? :-D *MOHAHAHAHAHAHA*
Jag tyckte inte själv att jag var speciellt typig tillbaka mot dem men sambon som stod bredvid häll inte riktigt med;)
RaderaHåller med dig, jobbar själv med intern support mot kundservice och får nästan dagligen frågor jag inte direkt har ett svar på. Men det är inte svårare än att få att återkomma och ta reda på svaret. Att gissa ligger liksom inte för mig.
Ha ha, våga utmana dem;)!
Jag upplever generellt att jag kan mer om skönhetsprodukter än säljarna men gillar att försöka fråga för att få en bekräftelse på att jag har rätt..skulle nog ha svårt att hålla tyst, du borde ha filmat alltihopa, låter superkul:P
SvaraRaderaHa ha ja det skulle jag kanske gjort:)
RaderaFina fynd! Men ja, oj, de flesta som jobbar i sminkbutiker har sjukt dålig koll tycker jag. Enstaka personer på Åhéns och Kick har koll, men ofta vet de väldigt lite om både smink, hudvård och lack. Ibland kan de ju inte ens tillräcklig mycket engelska eller franska för att tyda text på en förpackning...
SvaraRaderaSmink är inget jag kan speciellt mycket om själv så där litar jag oftast på personalen. Vem vet hur många gånger man blir lurad där;)
RaderaHaahaha. Den där sminkande mannen på MUS känner jag igen, har också handlat av honom (om det nu inte finns fler sminkade män där förstås). Upplevde honom som lite lustig :)
SvaraRaderaCrackle! haha jaaa oo det har inte bara funnits i vad som känns som en evighet... snark! Men vilka goingar du fick tag på :)
Han kändes ganska karaktäristisk;) Inte alls mening att hänga ut honom, han var väldigt trevlig om än som sagt något tillgjord.
RaderaJa det blev en hel del, enligt plånboken kanske några för många;)
Dagens asgarv! :D
SvaraRaderaHärligt att jag kan roa dig med en shoppingeskapad:)
RaderaSuck. Vad trött man blir på folk som inte kan sitt jobb (vare sig det handlar om nagellack eller badrumskakel eller vad som helst naturligtvis). Självklart behöver inte alla människor kunna allt om nagellack, men om man jobbar med att sälja dem hade det ju varit trevligt med en aning mer kunskap än att kunna stava till ordet "nagel".
SvaraRaderaJag frågar extremt sällan butikspersonal om saker mer än "jag hittar inte ___, kan du visa mig vad den är?" Ska jag köpa något skönhetsrelaterat öht så är det nätet och egen research som gäller, och kan jag dessutom köpsa grejen på nätet sen istället för i butik så gör jag hellre det ^^
Ibland när jag för skoj skull stått bland nagellack och nagelprodukter i nån butik och vänt och vritt på saker, så har jag hört samtal mellan andra kunder och expediter, och de stackars kunderna har fått råd som är helt fel. Jag har verkligen fått bita mig i tungan för att inte hoppa in i samtalet och säga att "så är det inte alls, h*n vet inte vad h*n pratar om!" :p
Om jag handlar smink på tex MAXI så förväntar jag mig inte att personalen ska vara vidare pålästa om produkterna. Det är inte riktigt därför de jobbar där men går jag in i en nischad kosmetikaffär så förväntar jag mig faktiskt att de har en aning om vad de pratar om. Precis som på samma sätt att jag förväntar att en mäklare vet vad han pratar om när jag ska köpa hus så jag håller helt och hållet med dig.
RaderaDe är nog den enda kedjan jag stött på som måste ha ett speciellt "Aqua Fix" under ett nagellack? Är det bara ett vanligt underlack eller är det något speciellt utformat för de nagellack som har holografisk effekt? Jag har inte köpt nagellack därifrån själv, ska jag betala 130:- för ett lack så måste jag fastna för det ordentligt, men jag har hört dem marknadsföra dem och det är ofta det är långt ifrån rätt ..
SvaraRaderaHar inte en susning om vad det är i deras auqa fix, aldrig ens sett flaskan om jag ska vara ärlig.
RaderaTveksamt om jag är redo att punga ut med 130:- för deras vanliga lacker men just de holografiska ville jag lägga vantarna på. För det går ju inte att komma ifrån att de vansinnigt vackra:)
Åh du har köpt Jewel!!! :D Det är sååå snyggt på! Har bilder på min blogg på den och de är inte i närheten av hur snyggt det är på riktigt!!
SvaraRaderaJag känner också igen den sminkade mannen på MUS :) Han var för övrigt med i nån av alla de där musiktalangprogrammen förra året... Kan det ha varit The Voice...? Han gick inte vidare... ;)
Jewel var riktigt läckert när jag swatchade upp det på stickan igår:)
RaderaHa ha, han verkar vara en kändis bland många;)
Snowcrystal har jag testat typ 5 lack av. I allmänhet tycker jag att formeln är lite tjock på dem tyvärr. Och lite dyra är de också.
SvaraRaderaJag undviker helst kontakt med butikspersonal i allmänhet. Jag vill handla ifred. En gång frågade jag på Kicks om de hade matt överlack. Svaret på det blev att man inte behövde överlack till matta lack, för de blir matta av sig själva. Eh, jaha? Eventuellt så var det inte det jag skulle ha det till. I vilket fall så hade de faktiskt matt överlack, såg jag själv sen.
Snowcrystal var ju inte tokbilliga men inte heller tokdyra. Ska bli spännande att se om jag också upplever dem som tjocka.
RaderaHa ha, underbart med kommunikationsmissar på det viset:) Ibland verkar det uppenbarligen löna sig att själv rota runt bland hyllorna utan personalens hjälp.