Image Map

30 sep. 2010

besiktning med anmärkning hos BVC


Nu är vi hemkommna från Williams besiktning. Han fick blankt papper så när som på att vi ska tvinga honom att sova mer på sin vänstersida av huvudet. Han drog för mycket till höger tyckte barnläkaren. 

Jag däremot fick inte ett blankt papper utan kommer att kallas tillbaka på efterkontroll och vidare utredning...

Det det handlar om är amning, jag vill amma och gör det oxå (på heltid) men från 4-tiden på eftermiddagen och fram till 22 på kvällen så gör jag inte mycket annat än att sitta i soffan och amma honom. Han äter o äter o äter men blir inte helt nöjd.  Ibland blir han så arg vid bröstet så han bara skriker trots att tutten ligger precis framför näsan på honom. På nätterna och mitt på dagarna är det aldrig något problem.
Det finns mjölk men den verkar inte vara tillräckligt kraftig och närande på kvällarna. Det är ganska frustrerande att inte kunna tillgodose hans behov så jag tog upp det nu på läkarbesöket.
De frågar hur länge detta pågått, typ sen han föddes men eskalerat de senaste 4 veckorna svarar jag sanningsenligt. 
Barnläkaren drog då upp min tröja och klämde ganska bryskt på brösten och konstaterad att det finns mat i dem... Ja det vet jag, är ju det jag säger men uppenbarligen räcker det inte riktigt till. 

Fick då frågan hur han sover om nätterna, bra svarar jag för det gör han ju. Han sover oförskämt bra.
Då har du ditt problem där fick jag till svar... 
Jaha? Så då var det inte bra att ha en sovandes bebis eller? Ja jo det är ju självklart bra men tydligen så är det så att de som ammar mycket även på nätterna producerar mer och kraftigare mjölk dygnet runt för det är under natten som de flesta "amningshormoner" finns. Detta gör att ammar man på natten så stimuleras dessa hormoner och ger kraftigare och mer näringsrik mjölk. 

Så nu ska jag som har en väl sovande bebis ändå ställa klockan, gå upp mitt i natten för att sätta mig och pumpa!! Alltså inte väcka William (de tyckte det var onödigt att väcka honom och störa hans sömnrytm eftersom han sover så bra) och amma utan pumpa där i min absoluta ensamhet mitt i natten.   
Vet inte om jag är speciellt förtjust i det förslaget om jag ska var helt ärlig. Tycker faktiskt om att få sova på nätterna när jag nu har den möjligheten. 

Ska även hålla honom utan mat i 2 timmar på eftermiddagen, gå till BVC, väga honom för att sedan amma och väga igen efteråt. Viktökningen ska bekräfta om han får i sig det han behöver eller inte. Förmodligen redan imorgon, hon skulle ringa mig imorn om hon hade tid att ta emot mig.

Känner mig lite nertryckt i skorna efter detta besök måste jag säga...
Självklart vill jag göra det som krävs för att William ska bli mätt, glad och växa som han ska, det är ju prio 1, men det känns som att det blev mitt fel för någonting som jag faktiskt inte kan påverka speciellt mycket. Jag kan inte skälla ut min kropp och be den fungera annorlunda. Eller?  

Å andra sidan vet jag inte vilket svar jag hade förväntat mig men jag hade kanske inte räknat med att det skulle bli sån avancerad grej av det. 
Min tanke hade kanske mer lutat åt att kunna ge honom mjölkersättning som komplement, antingen på eftermiddagen eller kvällen, för att kunna amma mer effektivt resterande måltider. 
De pratade lite om ersättning men menade på att detta är ett bättre alternativ om det fungerar. Visst den är mer naturlig men defintivt bökigare. 

Här någonstans kommer det dåliga samvetet in och stökar runt i huvudet... Får man vara bekväm när det handlar om sina egna barn? För ska man vara helt ärlig så är det ju faktiskt bekvämlighet det handlar om att inte vilja sätta klockan mitt i natten för att gå upp och pumpa och sitta låst i soffan hela eftermiddagen/kvällen. 
Får man fortsätta vara självisk trots att man blivit mamma eller borde den egenskapen försvunnit i samband med förlossningen? Min gjorde det inte... Någonstans tror jag att det är ganska viktigt att få fortsätta vara lite självisk som förälder, för allas skull!
Men är detta verkligen rätt tillfälle att vara självisk?

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)