Image Map

11 nov. 2010

En helt vanlig dag helt enkelt.


Tomas frågar ofta mig vad jag har gjort under dagen när han har varit och jobbat.
-Det vanliga, brukar jag svara honom vilket har fått mig att fundera. Vad innebär det egentligen att ha en "vanlig dag" när man är mammaledig?
Bestämde mig helt sonika för att föra dagbok under en dag för att se vad det egentligen är jag fyller dagarna med. 

Tisdag kväll den 9 november.

Kl 21.45 William somnar hos Tomas och bärs in i sängen. Vi fortsätter titta på                  TV en stund till.
Kl 23.00 Vi går och lägger oss. Tomas lägger huvudet på kudden och somnar,                    jag börjar läsa bokenMän som hatar kvinnor.
Kl 00.30 Jag släcker lampan.

Onsdag den 10 november

Kl 08.40 William vaknar och är hungrig. Ammar tills han somnar, lägger honom i                sängen och går själv in och lägger mig igen.
Kl 11.00 William vaknar och är hungrig. Ammar.
Kl 11.30 William mätt och belåten med nybytt blöja. Dags för mig att äta                          frukost.Lägger William i gymet och sätter igång en maskin tvätt                          medans tevattnet kokar.
Kl 12.05 William vill ha mer mat, ammar framför TV:n och tittar på underbara                  repriser av gamla såpor.
Kl 12.30 William somnar mitt i maten, gosar ner oss i soffan under filten och                    myser/sover.
Kl 13.00 Vaknar. Dags för lite lek och bus.
Kl 13.30 Mat igen eftersom man somnade ifrån den innan.
Kl 14.10 Lägger William i gymet, fixar disken.
Kl 14.30 Sätter honom i babysittern och tar med honom ut i tvättstugan.                            Multitaskar genom att sjunga sånger och ramsor för en skrålande                        William samtidigt som jag viker och stryker tvätten från gårdagen.
Kl 15.10 William somnar sittandes i babysittern. Var inge kul att underhålla                      mamma i tvättstugan.
Kl 15.20 Tänkte sätta mig i soffan alldeles själv och bara ta det lugnt, trodde                  jag... William vaknar men är glad och nöjd i sittern lekandes med                        figurerna.
Kl 16.00 Matdags för William. Ammar i soffan. 
Kl 16.50 Tomas kommer hem från jobbet. William mätt och belåten.
Kl 17.00 Byter maskiner i tvättstugan. Tomas busar med William och jag börjar                med maten. 
Kl 17.20 William somnar sittandes i Tomas knä.
Kl 17.55 Vaknar och läggs i gymet, vi äter middag. 
Kl 18.15 Matdags igen för William. 
Kl 18.45 Klipper naglarna på en vilt fäktande William.
Kl 19.00 William badar.
Kl 19.40 Återigen matdags.
Kl 19.50 William somnar.
Kl 20.00 Vaknar. TV-kvällen börjar med Arga Snickaren.
Kl 21.00 William för sista målet för dagen medans vi tittar på kvällens                              höjdpunkt, Greys anatomy.
Kl 21.45 William somnar för natten och bärs in till sin säng. Vi fortsätter                          kvällen i soffan framför TV:n.
Kl 23.00 Läggdags för oss. Tomas somnar och jag läser.
Kl 00.30 Släcker lampan.

Det här är alltså en så kallad vanlig dag hemma hos oss... Intressant? Njae förmodligen inte men det var ganska givande för mig själv att faktiskt på papper printa ner vad jag gör hela dagarna.
Brukar känna att jag inte hinner med så mycket som jag kanske hade velat och med facit i hand så förstår jag varför;) Det tar tid med en liten bebis i hushållet, helt klart! Ska nog egentligen vara nöjd med att jag tvättat X antal maskiner, vikt och strykt allting på samma dag. Sänka sina krav och måsten lite, är faktiskt mammaledig och det är inte att likställa med hemmafru. Inte för att det är någon annan än jag själv som sätter kraven eller förväntar sig nåt men iallafall.

Hur ser det ut hemma hos er andra som är föräldralediga? Lever alla i ungefär samma lunk under de månaderna när man är hemma? Nyfiken, berätta=)

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)