Image Map

16 feb. 2011

Barnmat


Idag har det varit mycket fokus på barnmat, läst runt på lite olika bloggar dör det pratas mycket om just mat. Färdigproducerad mat, ekologisk mat, hemmagjord osv. Hur mycket mat som är "lagom" till våra små under, sött-salt, ja allt de där.
Det är en helt ny värld att entra och man känner sig lätt vilsekommen, iallafall gör jag det mellan varven.
Vi har inte kommit så långt här hemma när det gäller mat, William får "vanlig" mat ett mål om dagen än så länge, resterande är välling eller gröt. Ska så smått börja byta ut ytterligare ett mål till "vanlig" mat. 
Vi kör nu uteslutande på burkmat från affären, fruktpureérna däremot gör jag själv. Enkelt och framförallt så mycket billigare.
De bloggarna jag varit inne och läst hos idag brinner verkligen för hemmagjord/ ekologisk mat vad jag förstår det som, framförallt är dem sjukt pålästa om alla ingredienser!
Jag blir så jäkla imponerad, att de orkar lägga så mycket energi på att vara så duktiga. Missförstå mig inte, tror nog att dessa människorna gör detta direkt från hjärtat och inte för att på något sätt vara duktiga inför alla andra.
Jag hade aldrig orkat, aldrig! 

Skulle mycket väl kunna tänka mig att laga lite egen mat, mest som ett test, men kommer isåfall varva med burkmat. 
Det är en ganska stor grej för mig att faktiskt bara ens överväga att ställa mig vid spisen för att laga mat till William, jag står ju aldrig vid spisen annars. Och då menar jag verkligen aldrig, har den underbara lyxen av att ha en duktig kock till sambo. 
Har inget dåligt samvete av att ge William köpt mat, jag förutsätter att den maten är bra för våra små, vi har ju ändå trots allt ganska strikta regler för livsmedel i Sverige. Däremot hade det som sagt varit kul att testa hemmalagt till honom, inte annat för att dryga ut matkostnaderna lite, burkmaten är inte direkt billig;)
Så är det någon som har bra/enkla/snabba barnmatsrecept så tar jag tacksamt emot=)

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)