Image Map

19 okt. 2011

Bättre belysning = bättre bilder.


Nu har min käre sambo ordnat, fixat och donat enbart för min skull=) Och så jäkla bra det blev, fick en liten utbildning på köpet också vilket vi tackar för!

Som för så många andra nagelnördar är ljuset en bristvara vid den här årstiden, framförallt för mig som alltid fotar mina naglar på kvällen av den enkla anledningen att jag inte hinner på dagarna. Då har jag fullt upp med att vara mamma och hinner inte ägna mig åt någon hobby. 
Tidigare har jag tagit mina bilder under lysröret i köket, tyckt att bilderna var OK men inte mer. Ju mer inbiten man blir i detta ju mer kritisk blir man och just kritik mot mina bilder är vad jag riktat på senaste tiden. Men nu blir det andra bullar vill jag lova. 

Skrev innan att sambon jobbar inom belysningsbranschen så jag frågade lite fint, halvt på skoj och halvt på allvar, om han hade några lysrör som motsvarar solljus. Döm om min förvåning när han sa, ja det är klart vi har. Berättade då mitt problem för honom och han skulle genast se vad han kunde ordna och med sig hem igår hade han ett nytt lysrör. 
Efter lite ombyggnad inne i gästrummet där vi hade en aramtur som inte används speciellt ofta så har jag nu fått mig en egen liten fotostudio=)
Så nu spelar det verkligen ingen roll om det är regn, rusk, sol, moln eller becksvart ute för jag kan ta sol-bilder dygnet runt och året om. 

Så här såg mina bilder ut förut:

 Färgåtergivningen är alldeles för gul och visar inte 
lacket i sin rätta nyans.

  Tagit i autoläge med blixt vilket ger speglingar på nagelns
blankaste partier.


Och så här ser de ut nu:

 Realistisk färgåtergivning, varken för gul eller 
för blå.

  Inga stärande speglingar från blixten.

  

På köpet fick jag en liten genomgång av kameran, en Nikon D90, så nu kör jag inte längre på autoläge utan specialinställningar för att komma så nära dagsljus som möjligt. Så inga fler bilder med blixt och förhoppningsvis även kunna fota hololack så den rätta effekten syns=)
Vad säger ni? Bättre, sämre eller ingen skillnad? Jag vet vad min åsikt är iallfall;)

Lacket på bilderna är fortfarande Milani - Key Lime Shine men med ett lager CG Matte Magic ovanpå, helt plötsligt var det inte riktigt lika grått, trist och tråkigt. En ganska snygg bas för att göra stilrena Konadtryck på kanske?

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)