Image Map

21 juni 2012

Sommaren har börjat, lövmarknaden var här idag!

Idag började sommaren på riktigt för idag har den traditionsenliga Lövmarknaden varit i staden. En 200 år gammal tradition som från början mest handlade om att bönderna åkte in till staden för att sälja lövruskor och blommor inför midsommarafton. Idag är det en klassisk marknad med plastiga leksaker, helium ballonger, karuseller, pirat-foppa tofflor, marknadsgodis i mängder och langos. 


Man träffar alla man vill träffa och kanske även en del man inte vill träffa;) Så gott som ALLA i kommunen besöker lövmarknaden så det är gott om folk som trängs runt alla stånden på torget. 
Traditionen är till och med så stark att en hel del lokala arbetsgivare betalar ut lönen torsdagen innan midsommar just för att det är den dagen lövmarknaden är. 


Bildvy lånad från kommun
Nu är det inte så att man shoppar sig fattig på lövmarknaden, ialla fall inte om man är över femton;) Detta året blev dock ett av dyraste på länge för vår familj. Inte för att vi köpte några helium ballonger eller langos, de andra tre jag nämnde ovan följde däremot med hem.


Varit på jakt efter foppa-tofflor åt William ett tag nu, ju närmare sommaren vi kommit ju mer har jag väntat in just lövmarknaden. För där säljs de i mängder. Efter lite letande hittade vi ett par snygga gröna (givetvis) med ordentlig häl på så han inte ska kunna trampa ur dem lika lätt. 
Sen hade syrran hittat snickarbyxor i barnstorlek så det letade vi upp på hemvägen. Nu har William ett par äkta snickarbyxor i shortsmodell. Dyra var dem men hur coola är de inte?! I samma knallestånd hade de coola kepsar i barnmodeller som tack och lov inte var fulla med Spiderman-motiv. Istället en röd tuff T-O-R traktor som William säger. 
Givetvis köpte vi en plastig leksakstraktor också.



Drömmen för en traktortokig 2-åring.


Sen är lövmarknaden alldeles speciellt för mig av en annan anledning. Det är första gången på året jag kan få tag på Margits underbara noguat. Mina nära och kära vet vid detta laget att jag inte är riktigt klok när det kommer till denna nogaut, ni andra får gärna idiotförklara mig. Alla andra har redan gjort det;)




Vanliga normala människor köper en påse eller två med deras favorit marknadsgodis. Inte jag, jag köper en hel låda med 5 kilo i. Sen portionerar jag upp det i halvkilos påsar och fryser in. Lagom till nästa marknad (andra veckan i juli) brukar det vara dags att fylla på lagret igen. Det gäller att passa på när man har chansen, går ju bara att få tag på under sommarmånaderna.




Nu har vi tagit kväll, William somnade innan vällingen i flaskan var slut. Tufft att vara på marknad hela eftermiddagen. Jag har tagit fram min första halvkilos påse och Tomas sitter bredvid och skakar på huvudet. Precis som det ska vara dagen innan midsommarafton;)


/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)