Image Map

4 nov. 2013

Steg för Steg - Fiskbensfläta

Fiskbenflätan i gårdagens NailArt Sunday blev väldigt populär och det var ett par av er som undrade hur man gjorde den eller ansåg att den var för komplicerad för att klara av. För att bevisa att svårighetsgraden på denna nailart inte är så hög som det ser ut så kommer här den utlovad Steg för Steg guiden. 

Att ta fram innan du sätter igång:

Fishbraid tail nailart

Färgat nagellack i tre olika nyanser. Välj själv om du vill ha den ton i ton eller i kontrasterande färger. Tänk gärna till lite extra här och välj lack med smalare penslar i, det gör jobbet att dra alla streck mycket lättare. 
Ett ytterligare tips kan även vara att skyddstejpa runt naglarna (på samma sätt som vid en water marble) för att underlätta städningen. Det kan bli en del kladd innan manikyren är färdig.  

Steg 1:
Grunda hela nagel med en av färgerna, jag valde den blåa som grund. Låt den torka ett par sekunder. 

Fishbraid tail nailart


Steg 2:
Välj nästa lack och dra ett diagonalt streck nära roten från vänster kant. Det är den nedersta kanten som är viktigast att få helt täckt. Den övre kanten döljs av nästa drag. 

Fishbraid tail nailart


Steg 3:
Ta den tredje färgen och dra ett diagonalt streck ifrån högra sidan av roten. Det som kan vara lite knepigt är att få rätt lutning på flätan, försök få färgerna att mötas på mitten av nageln. 

Fishbraid tail nailart

Steg 4:
Börja om med den färgen du la till grund, dra ett diagonalt streck från vänster till höger. Försök lägga det tredje lagret så den täcker hälften av det första strecket. 

Fishbraid tail nailart

Steg 5:
Fortsätt att jobba dig upp mot toppen av nageln genom att jobba från varannan sida, vänster-höger-vänster-höger. Samma princip, att täcka hälften av det föregående strecken, gäller hela vägen. 

Fishbraid tail nailart

Fishbraid tail nailart

Steg 6:
Efter att ha täckt hela nageln med diagonala streck så är det bara avslutningen kvar. Här har jag valt att ha lite bredare streck högst upp för att få ett snyggt avslut. Gör man en tunnare fläta så är det bara att fortsätta med ett par varv till. 

Fishbraid tail nailart

Fishbraid tail nailart

Steg 7:
Avsluta med ett lager topplack för att skydda din manikyr. FÄRDIGT!

Fishbraid tail nailart

Lek loss med färgkombinationer, tjocklek på flätan eller kanske till och med placeringen av flätan. När jag bar min fiskbensfläta på jobbet så var det många av kollegorna (främst de manliga?!) som reagerade stort på hur jag gjort dem. Det är helt klart en manikyr som ser betydligt mer avancerad ut än vad den är att göra. 

Fishbraid tail nailart

/Lela

13 kommentarer:

  1. Tack så mycket för detta inlägget. Det ser ju busenkelt ut. Eller...iaf inte så svårt som det först verkar. Måste testa. :)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack! Det här ska jag helt klart prova snart!

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra inlägg, måste våga mig på detta nån gång, så snyggt! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag måste testa! Det ser ut som jag skulle klara av det ganska enkelt ändå:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag alla gånger att du kommer klara:)

      Radera
  5. Kul att vi gjorde fläta samtidigt, men jag borde väntat och kollat på dej först. Hade sett på Youtube och visste principen. Valde ett essielack, var inte bra för en nybörjare med den stora penseln.
    Gör om gör rätt Anki.
    Dina är fina:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor pensel är nog inte bra oavsett om man är nybörjare eller inte;) Förmodligen precis lika svårt oavsett.

      Radera
  6. Jättebra tutorial! Ska kolla på detta när jag själv gör detta! :D

    SvaraRadera
  7. Hej! Har följt din blogg ett tag nu och vill tacka så mycket för det här tipset, det ska verkligen provas!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)