Image Map

15 mars 2014

Tips & Trix: Objektiv

Det här med objektiv är nästan en större vetenskap än själva kamerahusen. Det finns så mycket att välja på och många olika åsikter. 
Dagens inlägg kommer att vara vinklat ifrån mitt egna användande och fotograferande. Har ni andra tips, åsikter eller idéer så är ni välkomna att dela med er av dem.

Men först en liten skola, objektivskola. 

När vi pratar objektiv pratar vi ofta brännvidd och zoom. Brännvidden benämns i millimeter och är i grunden inget konstigare än objektivets förmåga att förstora bilden. Låga tal, t ex 10 mm och 20 mm kallas för vidvinkel. Objektivet kan alltså se i vidare vinkel och få med mer av motivet på kortet. 
Höga tal, t ex 200 mm och 400 mm kallas för tele (teleobjektiv) och får med en mycket liten del av motivet på kortet. 
Objektivets zoomomfång avslöjar hur mycket brännvidden kan variera. T ex ett objektiv med en brännvidd på 35-105 mm har 3x optisk zoom (35x3=105) och ett objektiv med en brännvidd på 28-112 mm har 4x optisk zoom (28x4=112). 

Optisk zoom och digital zoom, vad är skillnaden? Jo, med optisk zoom är det objektivet som jobbar med att komma nära motivet. Digital zoom däremot förstorar en specifik del av kortet. Detta gör att kvaliteten på bilden sjunker, pixlarna blir tydligare. Är du intresserad av att ta naturfotografier på en liten blomma eller fjäril och förstora upp till A3 format är inte den digitala zoomen att rekommendera.

Vi har tre olika objektiv till vår systemkamera, ett macro, ett teleobjektiv och ett standardobjektiv. Och i motsats till vad många tror är det faktiskt standardobjektivet, 18-55 mm, jag använder mig av. Till och med när det kommer till mina extrema närbilder. 
Macroobjektivet hade nog gett mig lite skarpare bilder, problemet är att jag inte har tillräckligt långa armar för att få skärpa i bilderna. Då hade jag behövt att någon annan tog korten åt mig vilket inte känns så praktiskt.  

Istället använder jag mig av den digitala zoomen på mina kort. Tänkte visa lite "bakom kulisserna" bilder på hur jag gör. 
Mitt "andra" kort i bloggen är alltid på pek- till lillfinger. Originalkortet är taget med objektivet inställt på 40 mm och ser ut så här. 



Hela handen är med och fokuseringen ligger precis mitt emellan ring- och långfinger. Därefter beskär jag kortet med hjälp av den digitala zoomen och får detta slutresultatet.



Nästa kort är en snedställd posering med objektivet inställt på 45 mm. Fokus ligger på långfingret. 



Mycket onödig yta som inte är intressant att titta på så även här beskärs det kraftiga med den digitala zoomen. 



Det sista kortet jag tänker visa er är min extrema närbild. Här förutsätts det ofta att jag använder macroobjektiv men även den är beskuren på samma sätt som innan, med den digitala zoomen. Originalet är objektivet inställt på 55 mm, alltså så nära jag kan komma med det objektivet. 




Efter att jag med digital hjälp zoomat max ser det ut så här. 



Det går alltså att laborera en hel del med både optisk och digital zoom. Det ena utesluter inte det andra, går utmärkt att kombinera de bägge teknikerna. 
Dagens inlägg är vinklat för systemkameror och lösa objektiv men det är minst lika viktigt och intressant när det gäller kompaktkameror. 
Och det är än viktigare att tänka över sitt fotograferande när det kommer till brännvidder och zoomfunktioner. Det finns förvisso diverse tillbehör, t ex vidvinkellinser, men jag personligen är inte övertygad om att kvalitén blir speciellt bra på korten. 
Om det är någon av er som har erfarenhet i detta får ni mer än gärna dela med er den. Jag är minst sagt nyfiken. 

Nästa lördag tänkte jag skriva om vitbalans och visa skillnaderna mellan olika vitbalansinställningar. 

/Lela

3 kommentarer:

  1. Jag kör med macro hela tiden. Mest för att det är det lättaste objektivet. Alltså viktmässigt vilket gör att jag får skarpare bilder eftersom jag inte använder stativ.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg! Jag snålade lite och ville inte betala för ett makroobjektiv utan köpte makrolinser istället. Jag tycker de funkar rätt bra, det är de jag använder när jag fotar med systemkameran. Jag tror ett riktigt makroobjektiv förmodligen är bättre, men som ett billigare alternativ funkar makrolinserna.
    Jag ser fram emot inlägget om vitbalans, jag skulle behöva lära mig att ställa in det bättre. Jag har planer på att gå en fotokurs, men det är lite svårt att hitta tid till det...

    SvaraRadera
  3. Va kul att läsa mer om hur du gör! Jag använder faktiskt makroobjektiv (90mm) och det är knappt så att armen räcker ;). Upplevde att det var svårt att få riktig skärpa med kitobjektivet plus att närgränsen blev så dålig. Men allting kanske mest är en vane och träningsfråga!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)