Image Map

8 mars 2014

Tips & Trix: Välja kamera

Är på intet sätt någon expert när det kommer till kameror och fotografering men har kommit att läsa på en del sedan i julas då jag fick en extern blixt i julklapp. Plus att jag fick låna några handböcker i digital fototeknik av en kollega. 
Och eftersom kamera, fototeknik, ljusförhållanden är en stor del av vår nagelfixerade vardag så tänkte jag försöka dela med mig av den kunskap jag samlat på mig. 

Min tanke är att dela upp inläggen där ett delämne i taget avhandlas. Kamera, objektiv, vitbalans, ljusförhållande osv. 
Det är inte mitt syfte att skapa den ultimata sanningen, vi har alla våra olika sätt att förhålla oss till våra foton. Vill mer se det som ett sätt att skapa en öppen diskussion där vi alla kan bidra med erfarenheter och tips.
  

Del 1: Välja kamera.

Många har redan en digitalkamera eller digital systemkamera inom hushållet. I mitt fall köptes den av sambon och var tänkt som en familjekamera. Det har förändrats drastiskt de senare åren och numera skulle jag säga att jag har mer eller mindre ensamrätt på vår Nikon D90. Förmodligen är jag inte ensam om att ha det så;)

Valet mellan en digitalkamera eller digital systemkamera vid nyinköp då? 
Ja, först och främst är det plånboken som får styra. En kompaktkamera med inbyggd zoomobjektiv går att hitta för ganska billiga pengar hos de stora elektronikkedjorna. Fördelen med dessa kameror är att de är små, lätta och oftast extremt användarvänliga.
Inställningsmöjligheterna är inte alltid så stora och kan komma att vara en begränsning om intresset för foto växer med tiden. Annars kommer man långt med en alldeles vanlig digitalkamera. Se bara till att välja en med LCD-skärm. Det gör det lättare att se motivet innan själva fotot är taget och ger möjlighet till redigering direkt i kameran. 




Finns det budget för ett större inköp och intresset för foto är större så är en digital systemkamera något att satsa på. 
Prismässigt kan man komma hur högt upp på stegen som helst och det finns tillbehör i det oändliga. Hitta en kamera som känns bra i handen, de är ofta ganska tunga att hantera. Innehåller de funktioner du söker (video, ställbar LCD-skärm osv) och som passar din budget. Varför inte titta på begagnat marknaden?
Fördelen med systemkamerorna är att objektiven är utbytbara. Det ger dig en större möjlighet att komponera bilden på det sättet som du vill, så långt bort som du vill eller så nära som du vill. Macroobjektiv är något som är populärt bland oss nagelbloggare. Alltså ett objektiv som har kort brännvidd och kan ta skarpa kort på extremt kort avstånd. 

Men nu glömmer du väl ändå något tänker ni. Megapixlar då? Njae, jag glömmer inte utan sanningen är den att majoriteten av kamerorna på dagens marknad har alla den megapixlar som behövs för att ta skarpa och bra kort att publicera på bloggen. De flesta bildredigeringsprogrammen som används för att ladda upp bilder till olika bloggverktyg komprimerar dessutom bilderna att alla megapixlar inte kommer till användning. 
Med andra ord, så länge du inte har tänkt framkalla och förstora upp dina nagelbilder till A3 eller större så är inte antal megapixlar något problem. 

Mer om objektiv nästa lördag!

/Lela

11 kommentarer:

  1. En annan viktig sak är att man väljer en kamera som man känner ligger bra i handen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en oerhört viktig sak att tänka på, framför allt om det handlar om digital systemkamera.

      Radera
  2. Ja vi är så glada att vi äntligen kommit fram nu får dessa möten och allt annat gå fort som vi måste göra först och sen håller vi tummen att det blir något :)

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Gillade speciellt det du skrev om megapixlar som tråkigt nog varit ett försäljningsknep bland all möjlig fotoutrustning till den grad att det varit löjligt, iaf när vi snackar för bilder till publicering på nätet. Ska man skriva ut sina bilder på stora format är det ju annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog ett fullgott försäljningsknep för ett par år sedan medans det idag inte spelar så stor roll för en vanlig hobbyfotograf.

      Radera
  4. Det här ska bli jäteintressant att läsa även om budgeten gör att jag tvingas hålla mig till kompaktkamera. Dock finns det kompaktkameror med riktigt bra macrofunktioner också vilket var viktigt för mig (inte så att dom kan tävla med en systenkamera förstås men det är defintivt skilnlad på kamera och kamera även när det gäller kompaktkamerornas lämplighet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det helt klart och givetvis är det lite så att "man får vad man betalar för". Men håller med dig, finns säkert många fullgoda digitala kompaktkameror ute på marknaden.

      Radera
  5. Jag håller med om att det är riktigt intressant läsning och ser fram emot nästa inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni gillade det, hoppas ni gillar fortsättning också:)

      Radera
  6. Ska bli intressant att läsa.. Tänkte spara ihop pengar och köpa mig en systemkamera i jul på mellandagsrean på netonnet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får vi se om något av mina tips kan hjälpa dig på traven:) Kommer inte att gå in så djupt på varje delämne, har inte så djuplodad kunskap för det. Men ett tips eller två hoppas jag att du kan få med dig.

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)