Image Map

8 mars 2012

Akrylfärg?

Uppdaterade länklistan lite och hamnade efter en stund hos några för mig nya bloggare. Bland annat Polish Art Addiction som målar massa tecknade figurer på naglarna, riktigt snyggt!! Är så sugen på att testa riktig nailart själv, alltså att verkligen måla figurer/mönster på naglarna. 


Vet att många använder sig av akrylfärg för sina konstverk på naglarna, min fråga är: vilken akrylfärg som helst?


Jag som målat och tecknat en hel del förr om åren har en låda med konstnärsmaterial men till största delen består den av oljefärger och akvarellfärger vilket inte är någon hit på naglarna;) Tror att det ska ligga en låda gamla akrylfärger också om de inte torkat igen fullständigt. 


Kan man använda sig av dem eller bör man ha några speciella färger som är anpassade till just nagelmåleri?


/Lela

7 kommentarer:

  1. Jag använder Polycolors akrylfärger och gillar dem starkt! Men jag tror att vilka akrylfärger som helst går bra så länge de är högpigmenterade och har en lagom rinnig konsistens som är lätt att jobba med.
    Aquarelle-tekniken är också mycket populär (men svår) och används oftast för att måla blommor: http://shiny-nails.blogspot.com/search/label/Aquarelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad det såg avanccerat ut men så snyggt:) Aquarelle-tekniken får nog vänta ett tag innan jag ens tänker tanken att försöka mig på det.

      Radera
  2. Japp, vilka akrylfärger som helst :) Så länge du har underlack i botten så kommer de ju inte åt nageln, så det värsta som kan hända är att det inte blir snyggt ;)
    Späds med fördel med lite vatten till lagom konsistens.
    Jag har upptäckt att vilken pensel man använder kan göra stor skillnad, så får du problem med att färgen beter sig konstigt så räkna inte ut färgerna, det kan lika gärna vara penseln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Letade fram min låda med akrylfärger nu ikväll, genomhärdade allihop. Så de vara bara att slänga i soptunnan och köpa nya innan jag testar.
      Pensel ska jag komma ihåg att det kan skilja på då, hur tänker du där? Syntet, äkta, märke eller vad gör vilken skillnad?

      Radera
  3. Polish Art Addicton är en helt fantastisk blogg, speciellt seriefigurerna. Fast jag tror det blev lite knas i din länk, för man hamnar hos mig om man trycker sig vidare. Vilket i och för sig jag tycker är trevligt, men det blir ju lite svårt att hitta fina Pettson & Findus naglar på min sida ;)

    SvaraRadera
  4. Polish Art Addiction är en helt suverän sida. Älskar hennes seriefigurer. Kolla speciellt på Pettson & Findus :)

    Fast jag tror det blev lite fel när du länkade för man hamnar hos mig, viket i och för sig är trevligt. Men det blir svårt att hitta fina figurer hos mig med tanke på hur kass jag är på att måla på frihand ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg Pettson & Findus, underbara:)
      Ojdå, tänk så det kan gå med copy - paste;) Nu är länken uppdaterad till den tänkta sidan. Aldrig fel att hamna hos dig men i detta syftet kanske lite missvisande;)

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)