Image Map

18 mars 2012

Steg för Steg - Newspaper mani

Tänkte att jag skulle börja göra lite steg för steg beskrivningar på hur jag går tillväga med en del av mina manikyrer. Tror ni det skulle kunna vara intressant?

Börjar med en guide till hur man gör en newspaper manikyr så får vi helt enkelt se hur det faller ut. 

Att plocka fram innan man sätter igång:


Till denna manikyr behövs: baslack, lack i valfri kulör, topplack, små bitar av tidningspapper, pincett, ofärgad alkohol (typ vodka eller gin), och städprodukter. I mitt fall använder jag mig av en corrector pen och en dip-in burk.

Steg 1:

Börja med ett lager baslack för att skydda nageln mot missfärgning.
Lacka naglarna som vanligt i valfri ljus kulör, krämlack är att rekommendera då det inte plockar åt sig någon uppmärksamhet och har en slät yta.  


Steg 2:

Låt lacket torka på egen hand alternativt använd ett snabbtorkande överlack. När lacket är genomhärdat så är det dags att blötlägga tidningspappret i alkoholen. Släpp ner tidningspappret och se till att den hamnar helt under ytan, låt dra i ca 10 sekunder. 


Steg 3:

Använd pincetten för att fiska upp pappersbiten ur alkoholen, låt den droppa av. Den ska vara genomblöt men inte rinna om den. 


Steg 4:

Placera pappersbiten mot nageln, var nog med att det inte blir några veck. 
Pressa med ett jämnt tryck över hela nageln i ca 10 sekunder och dra sedan försiktigt bort den från naglen.


Viktigt här är att pappret är lagom blött och att man inte pressar för länge mot lacket. Alkoholen löser upp lacket och lämnar en geggig ojämn yta om man inte är lite försiktig. 

Steg 5:

Utför steg 2-4 på samtliga naglar och låt sedan trycket torka till i någon minut. Försegla manikyren med ett lager överlack. 
Är man för ivrig här och stryker på överlack för snabbt så finns risken att man smetar ut trycket och gör det suddigt. 


När topplacket har härdat är dags för att städa upp runtomkring. En tops doppad i remover eller corrector pen är att fördra, städa bort överflödigt lack och jämna gärna till kanten längst ner mot nagelbanden. Min dip-in burk använder jag för att torka rent spetsen på min penna. 

Steg 6:

Njut av en manikyr som är enkel att utföra och lämnar ett snyggt resultat som nästan garanterat kommer dra till sig kommentarer:)

Pek- och långfingret är utmärkta exempel på vad som
händer om man man får veck på pappret samt pressar
för länge mot lacket. 

Kommentera gärna om vad ni tyckte om steg för steg guiden. Lätt, svår eller helt obegriplig? Lagom med bilder, bilder tagna i fel moment? 
Finns det något intresse för sådana här guider över huvudtaget?

/Lela

14 kommentarer:

  1. Jättebra! Det här ska jag prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det:) Både lättare och mindre kladdigt än marble.

      Radera
  2. Jättebra!
    Jag har läst på andra bloggar att det bara funkar med läkarsprit med alkoholhalt på minst 80%, och sånt har man ju inte liggandes hemma direkt :p Så det var jättebra att se att det funkar med vanlig vodka med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:)
      Jag använder mig av en bortglömd flaska gin som någon lämnat hos oss på en fest för många herrans år sedan. Är väl runt 35% skulle jag gissa (orkar inte plocka ner den från hyllan;)). Däremot kan man väl anta att ju högre alkoholhalt dessto bättre resultat.
      Nej läkarsprit är nog ovanligt i medelsvenssons spritskåp;)

      Radera
    2. Vodka funkar fint. Jag använde mig av vanlig Absolut när jag gjorde mina för ett tag sedan.

      För övrigt så tycker jag att det är jättebra med Steg för steg manualer. Det får i alla fall mig att prova nya saker.

      Radera
  3. Du gjorde det jättetydligt och enkelt. Tack. Denna manikyr ska jag definitivt prova snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod:) Spännande att se resultatet:)

      Radera
  4. Vilken bra tutorial! Har länge varit sugen på att testa newspaper mani men nu måste det bli av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket:) Väntar med spänning på ditt resultat!

      Radera
  5. Jättebra tutorial. Till och med så JAG funderar på att prova. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket:) Å vad kul, att få någon icke nailart intresserad att bli sugen på att prova måste ju vara ett bra betyg:)

      Radera
  6. Läste någonstans att det funkar med asolsprit också. Gör det det?

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)