Image Map

6 apr. 2013

Akut hjälp!

Surfar runt på Tradera när jag tycker mig känna igen en del av bilderna. Det är ju för fan mina bilder!!!! En säljare som inte bara snott en bild utan hela sju stycken i totalt fyra olika annonser. 

Hon/han har beskurit dem för att komma undan copyright texten, på en del är nagellacksmärket inklippt istället. 

Min fråga är nu, vad gör jag? Har aldrig, vad jag vet om, blivit utsatt för bildstöld innan. Anmäler jag till Tradera, kan de göra något? Typ ta bort annonserna? 
Tar jag kontakt med säljaren eller rent av mailar en faktura?

Kommer det spela någon som helst roll vad jag gör eller är det lönslöst att ens påbörja jobbet? Är inte ute någon ekonomisk ersättning, vill bara att säjaren får sig en näsbränna och att bilderna tas bort. 

Ge mig lite snabba råd här är ni snälla!

/Lela

25 kommentarer:

  1. På tradera står det i reglerna att man inte får lägga upp bilder utan upphovsrättinnehavarens tillstånd: http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#bilder

    Tycker att du ska anmäla dit i första hand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade det inne på Tradera efter en stunds letande.

      Nu har jag mailat Tradera två gånger samt ett mail till säljaren där jag kräver att han/hon omgående tar bort eller kompletterar bilderna. Annars skickar jag en faktura på bildstölden.

      Radera
  2. Ja står det så - go for it! Det är ju dina bilder! Så dåligt! Varför inte bara fråga? Man brukar få låna om man frågar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet i katten om jag hade lånat ut mina bilder till försäljning på Tradera ens om de hade frågat faktiskt...

      Radera
  3. Jag har fått bilder stulna av traderaanvändare. Jag har hört av mig till säljaren först och den ta bort bilden annars skulle jag anmäla till Tradera. Det har funkat för mig,bilderna har tagits bort ganska omgående. Hoppas det löser sig för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Tradera och säljaren är meddelade nu. Ska bli intressant att se vad/om jag får någon respons.

      Radera
  4. Men suck! Varför håller folk på så här? Hade nog också antingen hört av mig till säljaren eller anmält till tradera, beroende på vad jag kände för just då. Låt det inte vara, för då finns ju risken att hen fortsätter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, det är ju så genomskinligt när man stöter på det.

      Stölden är anmäld till Tradera och jag har även mailat säljaren. Får se vart det leder.

      Radera
  5. Surfade in på Tradera (för första gången i mitt liv) och sökte på nagellack och du var ju verkligen inte ensam om att bli bestulen! Kände igen åtskilliga bloggares bilder. Bedrövligt att folk inte kan fatta att bilder som kommer upp i en Google sökning inte är allmän egendom utan faktiskt tillhör någon! Idioter

    (sen blir jag lite upprörd över de hutlösa priserna också men det är ju en annan diskussion)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ett vanligt fenomen på Tradera. (Klocksäljare verkar vara extra utsatta upptäckte jag igår efter lite googlande).

      Du har helt rätt i priserna, de är höga om man jämför med eBay. Men ibland kan man trilla över ett paket med blandade lack till ett bra pris. Då kan man vara glad en stund;)

      Radera
  6. Tyvärr har jag inget råd att komma med... men usch vad dåligt att stjäla dina bilder sådär! När de till och med har klippt bort din copyrighttext så är de ju medvetna om stölden också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt medveten stöld. Gör man en google bildsök på detta märket är det i princip bara mina bilder som dyker upp så av den anledningen är det kanske inte så konstigt att det rörde sig om så pass många bilder.

      Radera
  7. Alltså vill du ge säljaren en näsbränna borde ju maila tradera och anmäla. Mailar du säljaren tar ju denne troligtvis bort bilderna och sen händer inget mer, eventuellt kanske personen knycker nån annans bilder istället. Sjukt dåligt beteende hur som helst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är anmält till Tradera, två gånger dessutom. (en gång via mail och en via chatt). Nu på kvällen har jag även mailat säljaren och krävt att denna tar bort bilderna eller lägger ut ett förtydligande att bilderna är mina. Görs inte detta kommer jag skicka en faktura till säljaren.

      Hoppas även att Tradera håller sin del här och faktiskt plockar bort annonserna. Än så länge ser det dock mörkt ut.

      Radera
  8. Personligen tycker jag du ska anmäla personen! Man stjäl inte bilder hur som helst.
    Sen tycker jag du mailar säljaren och frågar varför hon har snott dina bilder för. Säg till personen att antingen debiterar du en summa för de bilder hon har tagit eller nämn upphovsrätten.

    Detta fann jag vid en snabbgoogling
    http://www.mediekompass.se/ung/vad-du-maste-veta-om-medier/upphovsraett

    Vill du ha hjälp ifrån t ex mig (och säkert från de andra här med) att påpeka för säljaren att det inte är säljarens bilder utan dina så hojta till!! Man kan alltid fråga säljaren om varan de säljer på Tradera. Man kan nämna att den bilden kommer från en blogg och inte nämna ditt namn.

    Med vänlig hälsning
    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den länken, den hade jag inte hittat trots mycket googlande igår.

      Det är anmält till Tradera två gånger och jag har även mailat säljaren med krav på att ta bort bilderna eller förtydliga varifrån de kommer.

      Tack för erbjudandet, möjligt att jag vill nyttja det lite längre fram. Beror på vilken respons jag får från Tradera och säljaren.

      Radera
    2. Bra att du har anmält det och även satt krav på säljaren.

      Det med länken.. Det är "mitt yrke" att finna saker på nätet. Hoppas den gav något bra till dig:).

      Med vänlig hälsning
      /Eva

      Radera
    3. Nu blev jag genast jätte nyfiken. Vad jobbar man med om det är ens jobb att hitta saker på nätet?:)

      Radera
  9. Skicka en räkning! Det är stöld, och att skicka en räkning är schysst i jämförelse med en polisanmälan som kan ge upp till 4000:- i böter per bild om polisen orkar ta tag i det. (just det där 4000:- per bild kan du skriva med i ett meddelande till räkningen så blir dom lite mer samarbetsvilliga) Googla dig runt, typ svenska fotografer elr liknande. Jag vet att fotograf emelie ohlsson skrev om det för inte så länge sedan, om hur man/hon ska gå tillväga när det händer! =) Kan ju bli lite klirr i kassan, aldrig fel! Anmälan till tradera gör förmdligen att bilden försvinner, och att användaren får en varning. Och säkert gör om samma grej igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet Josefin.

      Jag har i första skedet nu anmält till Tradera samt mailat säljaren med en uppmaning att ta bort eller förtydliga varifrån bilderna kommer. Görs inte detta kommer jag skicka en faktura (dock på ett betydligt lägre belopp än vad fotograferna rekommenderar).

      Fick precis svar från säljaren nu, spännande att se vad denne skriver:)

      Radera
  10. Rekommenderat pris från Svenska Fotografers Förbund för en bildstöld är 3200 kr/bild och stöld =)

    SvaraRadera
  11. Nja, nu var ju min poäng snarast att man frågar först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag forstod det Anja. Och i princip håller jag med dig,men just när det gäller till försäljning av eBay och Tradera så hade jag nog inte velat låna ut bilder.

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)