Image Map

17 apr. 2013

Välvda naglar

Elin på Sleepyelin postade ett inlägg härom dagen där hon visade upp hennes naturliga form på naglarna. Och så klagade hon lite på att de var så välvda. Personligen tycker jag att hon har väldigt fin form på sina naglar och inte var de speciellt välvda heller. Så där alldeles lagom. Jag är inte så förtjust i platta naglar. 

Själv har jag väldigt välvda naglar, vissa naglar värre än andra. Framförallt långfingret på högerhanden, får jag tillräcklig längd på naglarna så böjer den sig inåt och bildar en cirkel. 


vänster hand

höger hand
Den enda gånger välvda naglar stör mig är när jag ska ge mig på att stämpla. Att få mönstret snyggt på mer eller mindre runda naglar är nästan en omöjlighet. I övrigt trivs jag bra med mina naglar. Speciellt nu när minusgraderna har övergett södra Sverige och klimatet blir mildare. Då börjar de växa som ogräs och jag kan återigen få ut dem till den längden jag trivs bäst med, sju-åtta millimeter fri kant. 

/Lela

13 kommentarer:

  1. Ja, mina vävlar sig också. Inte extremt så de cirklar sig men ju längre de blir ju mer krullar de sig. Ju kortare ju plattare. :) Med och utan lack gör också skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att den skulle kunna bilda en perfekt cirkel oavsett hur lång den än blir men ena kanten viker sig liksom inåt. Som tur är är det inte på fotohanden så jag slipper visa upp det;)

      Radera
  2. Hm... Jag tycker det här blev riktigt spännande. Jag har alltid trott att mina naglar är mer välvda än andras men så verkar det ju faktiskt inte vara. de få personer som jag träffat med långa naglar är nog dem som varit speciella med sina platta:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen inte att du är speciell med dina välvda naglar (men du är speciell på andra sätt:)). Det är nog ganska vanligt, läser man kommentarerna här så känns det som om detta är mer realitet än platta naglar.

      Radera
  3. Kul reflektion, jag har inte tänkt på mycket på det själv. Jag har också ganska välvda naglar, men jag har alltid tänkt att det ska vara så... nageln följer väl fingret och fingret är ju runt? Eller på vilken ledd menar du förresten, jag kanske tänker på fel håll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog helt rätt i din tankebana. Ja det är på den ledden jag menar, att den fria kanten böjer sig inåt när den blir lite längre.

      Radera
  4. Jag håller med dig, jag tycker också att det är fint med välvda naglar. Mina är välvda både på bredden och längden. Enda nackdelen med det är att det blir svårt att applicera Minx och andra typer av heltäckande nageldekaler eftersom det blir veck i kanterna. Och så funkar magnetiskt lack rätt dåligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tio gånger hellre välvda naglar än platta naglar. ja just det, magnetlack hade jag fullständigt glömt. Det är en smärre omöjlighet att få till på välvda naglar. Jag har provat åtskilliga gånger men alltid lagt ner efter ett par naglar...

      Radera
  5. Det är störigt med välvda naglar när man ska köra med magnetiska lack också... Mina pekfingernaglar vill också gärna böja sig inåt. Fast tydligen kan man motverka det lie genom att olja dem ofta. De böjer sig mer om de är torra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade glömt bort persen med magnetlack tills att ni påminde mig.
      Jag är hysteriskt dålig på att olja mina naglar, ett under att de är så snälla mot mig som de är. Borde nog ge dem ett oljebad en gång i veckan eller nåt;)

      Radera
  6. Kanske skulle ta och göra ett inlägg jag också för mina ser ut precis som dina och Elins.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör gärna det, kul att se "baksidan" av andras naglar någon gång i bland:)

      Radera
  7. Jag oljar massor, massor och mina naglar är fortfarande väldigt kupade. För några lackningar sen snörpte dom ihop sig mer än vanligt dessutom så att det kändes lite obekvämt trångt om fingertopparna men det har bara hänt en enda gång. Annars är ju just problemet att få plats med nailart och att använda magnetlack, med små händer och smala, kurvade naglar är det ibland svårt att få plats med det man vill. Men å andra sidan behöver jag ju inte använda olika trick och lämna en omålad glipa och sånt för att få naglarna att se smalare ut. Det händer dock att jag missar att måla den bortre sida av ringfingrarna för att jag inte ser den så jag måste alltid vända på händerna för att kolla att "skuggsidan" blir målad.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)