Image Map

19 juli 2012

Olika kamerainställningar och ljuskällor

I mitt förra inlägg beklagade jag mig lite över hur svårfotat IsaDora - Papagayo Blue var och här tänkte jag försöka visa vad jag menar. 

Jag är absolut ingen kamerafantast, de flesta inställningarna får jag ta hjälp av min kära sambo för att klura ut. Även min far är med på ett hörn lite då och då. Jag tillhör den skaran som tycker att det bara ska vara att sikta och knäppa. Att fotografera nagellack däremot är inte alltid riktigt så enkelt. 
Vår familjekamera som numera i princip enbart är min är en Nikon D90. Säkert en alldeles suverän kamera om man begriper sig på alla inställningar man kan göra på den. 


Problemet som uppstår när man har en avancerad kamera är att man blir kräsen med hur bilderna ser ut. Man vet ju att det går att få till riktigt bra kort om man bara har kunskapen om hur. 

I dagens fall handlade det om att lyckas få till kort där färgåtergivningen i alla fall var i närheten av verkligheten. Blått är en färg som jag upplevt problem med förr när det gäller denna kameran. Sedan handlar det mycket om vilken typ av skärm man sitter framför när man tittar på bilderna på datorn precis som det spelar roll för er läsare vilka inställningar ni har på era skärmar. 

Nedan kommer jag visa fem bilder som bevisar en del av denna problematiken. De fyra första är tagna med kamerans autoinställningar i olika typer av ljuskällor och den sista med manuella inställningar under mitt speciallysrör. 


Automatinställningar under vår kökslampa som har en LED-lampa. 
Ljusare blå utan så mycket lyster i lacket.



Automtinställningar under takfläkten som har fyra stycken glödlampor som ljuskälla.
Närmare koboltblå med mycket lyster i bilden, men med en alldeles för mörk ton.


Automatinställningar köksfläkten.
På tok för mycket gult i bilden, både på lack och hudfärg.


Automainställnigar ute på altanen med regngrå himmel utanför.
Speglar vädret bra, grått och dassigt. Den blå är alldeles för ljus. 


Manuella inställningar under mitt speciallysrör. 
(för de insatta så är det vitbalans 6670K, bländare 14, ingen blixt)
För "tunna" färger, och alldeles för vitt. 


Manuella inställningar under speciallysrör med så korrekt
färgåtergivning jag kunde plocka fram.
(vitbalans 10000K, bländare 14, ingen blixt)
Hudtonen är lite för röd men här har lacket en touch av lila, precis
som jag upplever det i verkligheten.

Ingen av bilderna är som natt och dag men det är tydligt att det är viktigt med bra ljuskällor och bra inställningar på kameran. Om inte för färgen så för helheten av bilderna, att få fram en naturlig hudton är nästan lika viktigt i min mening som att färgåtergivningen är korrekt. Annars är det svårt att få en ärlig uppfattning om hur lacket egentligen ser ut. 

Inte så mycket till ett faktainlägg utan mer ett inlägg för att belysa (hihi) skillnaderna beroende på vilken ljuskälla man använder. 

/Lela

7 kommentarer:

  1. Jag som just försökt begripa mig på min nya kamera känner verkligen igen mig! Jag tror stenhårt på att fota i samma förhållanden varje gång så att man inte behöver fippla med inställningarna hela tiden utan mer "en gång för alla" (även om vissa enstaka lack kan kräva specialbehandling). Jag är lite avundsjuk på ditt lysrör för jag har ingen vettig belysning längre som funkar till nya kameran. De flesta lack funkar utmärkt med blixt men vissa (duokroma t.ex.) är omöjliga att fota bra med blixt. Önskar mig en indirekt ljuskälla :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror oxå på att fota under samma förhållanden, men ibland finns ju inte förutsättningarna för det;)
      Jag gillar mitt lysrör just därför, jag har exakt samma förutsättningar varje gång jag ska fota.
      Däremot är det inte optimalt just för holografiska och kromatiska lack. Har fått lära mig av lysspecialisten hemma att det har att göra med att våglängden i ett lysrör skickar ut samma våglängd hela tiden. Det finns inget som bryter ljuset i ett lysrör och därmed får man inte fram effekten i tex ett hololack lika bra. Där krävs det ett brutet ljus för att trigga regnbågarna. Eller nåt sådant har jag för mig att det va;)

      Du får vara lite avundsjuk på mitt lysrör men inte i syfte för att fota knepiga lack för där har jag inte någon större nytta av det dessvärre:(

      Radera
  2. Det är verkligen problemet när man nagelbloggar. Korrekt färgåtergivning och bra bilder. Jag blir så frustrerad när lacket blir något helt annat på bild. Själv har jag inte en så hemskt avancerad kamera men jag har hittat inställningarna som är bäst. Dock blir bilderna oftast antingen för blåtonade eller för gultonade och ofta får man påpeka att färgerna inte stämmer överens med verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det frustrerande när man vill visa upp så bra och tydliga bilder som möjligt?! Och så blir det inte ens i närheten av det man själv ser när man tittar på naglarna.
      Tror inte att man behöver en speciellt avancerad kamera för att ta bra bilder, tålamod och bra ljuskällor kommer man långt på.
      Dina bilder över lag tycker jag är väldigt fina så du har nog gott om tålamod och hittat det sättet som passar dig bäst att fota på:)

      Radera
  3. På grund av våglängden är färgen blå alltid svår att fånga bra på bild. Det kan till exempel vara nästan omöjligt att få någorlunda fokus och färg på en blå blomma ute i det gröna. Och lack är ju redan lite knepiga att fota som det där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju förklara varför det är just de blåa lacken jag upplever störst problem med att återge korrekt.
      Vilka vackra bilder du tar! Ögnade snabbt igenom din blogg och det fanns många vackra naturbilder:)

      Radera
  4. Jag tycker att just mättade lila och turkosa lack är svårast att få korrekt färgåtergivning på... Känns som att jag blir galen ibland när jag håller på med såna färger...
    Jag har också en Nikon, en D3100. Jag föredrar att fota i naturligt ljus, men inte i direkt solljus... Brukar välja en av de förinställda ljusinställningarna på kameran för att få rätt "värme" i bilden (vet inte alls vad det heter, men det är en bild på ett moln eller en sol eller en lampa etc..). För hololack har jag en lampa som ger ett ganska fruktansvärt gult ljus, men som ändå visar upp holot väldigt väl.Till skillnad från vad Cactus skriver är ovan så gillar jag inte alls att använda blixt då jag tycker att det ger ett för platt utseende på bilden eftersom ljuset kommer rakt framifrån (har ingen extra blixt utan bara den som är inbyggd i kameran). Så jag ser inte alls fram emot vintern när tillgången på vanligt dagsljus kommer att bli minst sagt begränsad...
    Det här var ett väldigt intressant inlägg och det är roligt att läsa om hur andra gör när de fotar sina bilder eftersom färgåtergivningen verkar vara ett problem som vi alla har :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)