Image Map

3 dec. 2012

Tips och Trix - Glitterlack

Detta är en metod fick jag ganska nyligen lära mig och den förändrade min inställning till glitterlack helt. 
Många är vi som svurit långa ramsor, fällt en del tårar eller till och med helt enkelt gett upp och struntat i resten när ett vackert glitterlack ska tas bort. Denna metoden är botemedlet på allt detta. 

Grunda den nakna nageln med ett tjockt lager Seche Vite Fast Dry Top Coat, låt det torka till. Applicera därefter det utvalda glitterlacket i så många lager som krävs, avsluta med ytterligare ett lager Seche Vite medans glitterlacket fortfarande är blött. 
Lagom tills dess att det är dags att byta lack, dvs dagen efter kan man plocka lacket i stora sjok. 



Jag vet inte exakt varför Seche Vite reagerar på detta sättet men den fäster uppenbarligen inte speciellt bra på bar nagel. Och eftersom den inte fäster så bra så släpper lacket från nageln i stora bitar vilket innebär att det är lätt att ta bort och är skonsamt mot naglen. 

/Lela

12 kommentarer:

  1. Åhhh vad coolt. Det ska jag testa nästa gång. Kan göra det även om man har ett vanligt lack över, och sen ett glitterlack överst? För det är också jobbigt att få bort tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde kunna ha Seche under vilket annat lack som helst och få samma resultat tycker jag. Aldrig testat, kanske borde göra det.

      Radera
  2. Jag gör nästan alltid så här. Ibland trillar lacket av efter bara någon timme. inte alla lack, men vissa. Använder nästan bara den här metoden nu och foliemetoden ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa glitter sitter ju ganska bra även med denna metoden men borttagningen är ändå lättare än den ordinarie. Foliemetoden fungerar bäst om det är en "viktig" manikyr man vill bära över en helg tex.

      Radera
  3. Vill man att det ska släppa ännu fortare så lägger man ett lager av Lemony Flutter under Sechet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag har ingen koll på den där Lemon Flutter men jag stöter på namnet lite då och då. Vad är det, en handkräm eller?

      Radera
    2. Ja, en bra-för-allt-creme från Lush. Står visserligen Cuticle Butter på den men sen rekommenderar de den till allt som är torrt. Jag har den som handcreme.

      Radera
    3. Aha, kanske skulle ta och spana in den nu i vinterkylan. Ja lider inte så mycket av det men sambons händer spricker upp. Frågan är om jag får honom till att smörja händerna med nåt så "fancy" som cuticle butter?;)

      Radera
  4. Nåt fel på mig, det satt fast bra på mig, i tre dagar :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det lät märkligt. Tre dagar är lång tid, lossnade det av sig självt sedan eller?

      Radera
  5. Det här knepet fungerar inte alls på mig, allt lossnar i stort sett med en gång. Men det beror säkert på att mina naglar chippar mycket. Har du några tips och trix på hur man blir av med chippande naglar så mottager jag dem mer än gärna, det känns som om jag har testat allt utan resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då fungerar det ju men man skulle kunna säga att det fungerar lite för bra;) Kan det vara så att du har en del fett i naglarna? Bara en tanke, det där med nagelvård är verkligen inte min grej.

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)