Image Map

6 feb. 2012

Jag är vilse i vården!

Igår var det dags igen för att kapa naglarna en bit. Dels för att längdmässigt matcha min f.d avbrutna tumnagel och dels för att jag börjat få lite väl många "stickor" på kanterna. 
När jag plockade fram saxen och klippte i första nageln så upptäcker jag något som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Hoppas på lite hjälp från er läsare helt enkelt. 


Mina naglar är helt plötsligt spröda vilket jag aldrig upplevt innan! Eller jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, spröda, torra... Knastriga kanske är ett bättre valt ord. Efter att ha klippt första skäret så knastrade det bara till i nageln och den sprack rätt över till andra sidan. Som om det inte finns någon elastik kvar i naglarna. 


De börjar onekligen se lite torra ut.




Tycker inte att de känns svaga på något sätt annars, förutom tumnageln har jag inte brutit någon på mycket länge trots att de på sista tiden varit riktigt långa. 


Min fråga är helt enkelt, vilken av alla uppsjöer av produkter ska man välja? Vad är problemet med mina naglar? Eftersom jag aldrig använt några andra produkter än remover och lack till mina naglar så är jag newbie på just detta området. 
Var inne på depend.se och försökte läsa mig till rätt produkt där men jag blev omöjligt bara än mer förvirrad. Panthenolstärkare, ginseng nagelserum, stärkande nagelserum. 

Finns det något bra husmorstips man kan ta till?


/Lela

13 kommentarer:

  1. Olja! Nagelolja är såklart bäst och min favorit är Nailfood från Scratch. Jag köper min på Åhléns men den finns säkert på andra ställen med. Annars har Depend nageloljor.
    Stärkare behöver du knappast, utan jag gissar att de är torra helt enkelt. Inte ovanligt under den kalla årstiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla minusgrader som huserar just nu har nog en bidragande orsak. Och nej stärkare tror inte jag heller att jag behöver utan på något sätt tillföra fukt i form av olja.

      Radera
  2. Alltså jag är ju nageloljs-junkie av stora mått. Mina naglar är spröda och torra och skivar sig så fort de får chansen om jag inte oljar. Jag använder Nail Scratch Nail Food och OPI avoplex nail & cuticle oil :) Nail Food är lite dyrare men så värt det tycker jag. OPI Avoplex köper jag från Transdesign, helst tuben. Vanlig olja tex olivolja har för stora oljmolekyler som inte tränger ner i nageln ordentligt. sesamolja och myrraolja är bra oljor :) depend har en olja och den är väl helt okej men ingen favorit direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det verkligen så stor skillnad på oljorna? När det är samma olja fast från olika fabrikat? Eller är det som så mycket annat att man lätt fastnar för ett favoritmärke och därför är lite avig mot alla andra märken?

      Radera
    2. Det är innehållsförteckningen som är viktig, märket gör det samma :)

      Radera
  3. Jag är inte förvånad ;) Nu när du är en i gänget bland lacknördarna och leker med remover stup i kvarten så är det inte konstigt att de blir torra, det suger ut all fukt ur naglarna.

    Jag har själv problem med just torra naglar så jag har läst på om det ett bra tag... För det första ska du undvika allting som det står stärkande eller strengthener på. Det gör bara saken värre när man redan har torra naglar. Baslack innehåller ofta sådana ingredienser så kolla märkningen och byt om du har ett sådant baslack.

    När man har torra naglar får man ofta höra att man ska undvika vatten och det stämmer att man inte ska söla med vatten långa stunder (typ handdisk) eftersom det torkar ut naglarna. Men sen är det så illa att det enda som kan tillföra fukt till naglarna är just vatten. Fem minuter i ett ljummet handbad mjukar upp dem lite och tillför fukt. Sen gäller det att stänga in fukten – både den man tillför och den som finns naturligt i nageln – och det är där oljan kommer in i bilden, gärna flera gången om dagen. Olja med små molekyler tränger in i nageln, till exempel processad sesamolja, men alla oljor är bra för nagelbanden. Väljer man sesamolja rekommenderar jag Nozoil, det är exakt samma sak som ScrachNails’ Nail Food som alla älskar, men till halva priset! Bara att bända av spraygrejen med en tång och hälla över i en annan flaska :)

    Hoppas du fick nått användbart tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha nej jag är väl inte heller speciellt förvånad egentligen;) Mest förbryllad över skillnaden från en gång till en annan.

      Senaste tiden har jag använt Seche Vite Base, får nog ta och lusläsa innehållsförteckningen på den flaskan.

      Nozoil? Du menar alltså samma typ av nozoil som man har i näsan?! Hur lång tid måste oljan verka innan man kan lacka naglarna igen? Är inte helt bekväm med att gå med bara naglar;)För jag tänker att olja och lack inte jobbar så bra ihop.

      Radera
    2. Jajjamen, näsolja funkar perfekt på naglarna :) Det är ju trots allt 100% sesamolja bara, inget näs-inriktat :p Jag brukar bara vänta tills fingrarna inte är helt kladdiga innan jag lackar naglarna. Sådan olja som går in i naglarna påverkar inte lacket eller hållbarheten. Olivolja och barnolja och sådant vill man ju inte ha på naglarna under lacket eftersom det chippar snabbare då. Men sesamoljan gör varken till eller från tycker jag

      Radera
    3. Måste jag testa bara för att, näsolja på naglarna. Vem kunde gissa det liksom?;)Fick en flaska olja från Jenny på beautybyjenny på jobbet idag, mandelolja från CND som jag ska testa. Hoppas att alla tips och ideér hjälper mina stackars naglar, tackar ödmjukast:)

      Radera
  4. Lela: Jag brukar olja in naglarna när jag tar bort det gamla och masserar in oljan i varje nagel/nagelband. Försöker få lite olja på undersidan av nageln också :) sen åker det in i nageln ganska snabbt, eventuellt torkar jag av överskott på lite papper om jag tycker att det är kvar något när jag ska lacka. Det verkar väl totalt en halvtimme kanske eller så, inte så jättelång tid alltså :) Har aldrig märkt någon negativ effekt på lackningen pga oljan, typ att det flagar tidigt eller inte torkar osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det flagar tidigt är ju nästan bara en tjänst om man är nagelnörd, att det möjligen inte skulle torka är ju lite värre. Tackar för alla tips och hoppas jag hittar något som fungerar på mina naglar:)

      Radera
  5. Du får recensera oljan du fick av mig efter lite användande, tänkte ta före och efter bilder på makens nagelband för att se om de kan hjälpa dem, misstänker att det kan vara försent med hans dåliga vanor (biter på nagelbanden) fast han sa att det smakade illa så kanske ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut göra, ska bara komma ihåg att ta den med mig hem också;) Just nu står den väldigt fint och till absolut ingen nytta på skrivbordet på jobbet! Suck åt mig själv...

      Radera

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)